Monday, December 7, 2015

Majlis Ilmu Bersama Dr Robiah


Assalamualaikum

Siangnya kami masing2 punya urusan dan tugasan tersendiri.  Selesai solat maghrib kami berpusu pusu menuju ke dewan Masjid membantu yang mana boleh. Sementara menanti masuknya waktu Isya.   Hati tidak sabar nak menatap dan mendengar bibit bibit nasihat dan kata pencetus semangat dari Dr Robiah K. Hamzah yang sudi datang ke tempat kami. Alhamdulillah.





2 Dis 2015

Antara perkongsian dari ceramah Dr. Robiah ialah. ;-

Kita hendaklah menjaga solat dan saf solat.  Rapatkan saf. Diluar solat kena rapatkan silaturrahim.

Jaga hubungan. Muhibbah. Cth.  Kereta parking dekat2 tapi jiran tak kenal.  Tak mesra. Tak jaga hubungan dgn jiran. 

Hujung tahun kita kena semak semula amalan diri. Audit diri. Layakkah beriman.?  bila ada nya Ihsan ?  Ada ihsan ada rasa Hubungan secara langsung dgn Allah. Kenapa umat Islam terhina masakini?

Amalan terakhir yg baik hadiah utk sahabat ialah solatkan jenazah dia. Amalkan , Sentuh jenazah ayah. Ibu. Kawan... jangan biar pihak hospital urus segalanya dgn berupah.

Jgn sampai  lupa yg 5.
Hidup mati. Kematian ada d mana2.
Sakit sihat. Sakit x di ambil mati cepat. Yg sihat mati dulu. Di syurga semua org muda. Cth. Ibu sedih kehilangan anak.
Tanya ibadah anak amal soleh dia semasa hidup, macam mana?. Jgn tanya bila dia dah mati.??

Lelaki jgn hanya ibadah berzikir tapi mbiarkan isteri jadi kuli.  Suami jgn hanya beribadat  tapi mbiarkan isteri seorg bekerja mcari rezeki.

Sayangi rasulullah.  Maha Agung Allah. Cth. Sarang lebah perfect. Ya. Allah mengizinkan lebah buat madu.  Manusia xtahu buat madu. Fikirkan beza lebah dgn lalat. Lebah mkn sari bunga gasiljan madu. Tapi lalat mkn kotoran. Fikirkan kebesaran Allah d sini. Kita mesti mampu melihat  Allah dgn hati yg hidup. Sebut Allah rasa takut di hati. Dengar alquran rasa gerun , tenang dan dekat dgn Allah.

Segala maksiat dlakukan sebab xtakut allah. Zina d mana2. Tipu, rasuah berleluasa.

17 kali dibaca alfatihah  dlm solat setiap hari. Rasa Ada allah. Ada yg berkuasa.  Tapi diluar solat... lupa. Tidak beriman krn buat maksiat.
Rasulullah di hatikah?  X mencukupi solat shj lalu hati jadi kosong. Solat yg kosong. Krn x merasa dilihat Allah.   Setiap masalah mengadu pd Allah. Cerita pd Allah.  

Katakan pd anak2...
"Kamu hamba Allah"  bukan sekadar anak yg disayangi ibubapa.  
Sematkan dlm hati anak2. 
Jgn biar anak2 sebut.. " kaki aku.. aku punya sukalah.!
"Mata aku. Aku punya sukalah.! Bila buat maksiat. Tak takut Allah.
Doa banyak2 minta pd Allah.

Allah tahu semua ttg kita. Cuma kita tak nak tahu ttg Allah. Lupa ..... Allah memerhati kita sentiasa.  Anak2 kita tak cukup solat 5 waktu. !!! Jaga ...
Ihsan dgn 6 rukun iman.  Allah Maha Tahu.  Agama itu  kehidupan. Masa Buat maksiat Allah cabut imannya. Kalu matinya masa itu...matilah dlm kufur.
Latih anak2 bersdekah. 

Rukun iman 6.
Syahadah itu ikrar..sumpah kita. Kalu percaya Allah tapi melawan Allah.. banyak nya dosa..... lalai..

Ihsan itu merasa ada Allah dlm darah dlm daging kita.. kena rasa gerun dgn Allah.  Percaya rasul saw  tapi mesti ada perangai sifat2 nabi dlm diri kita.  Lawan rasul xjadi umat. Nabi x ngaku umat.  Xda syafaat nabi.  Nabi s.a.w.tak kenal kita macam mana dia nak bagi syafaatnya kepada kita kerana semasa hidup didunia kita tidak mencintai sunnahnya.

Saya hamba Allah jer.!!!  

Setiap hamba ada pengiring.. Raqib Atid pencatat amal.  Malaikat catat semua perbuatan kita.  Buat semua krn Allah bukan krn manusia.  Bersyukur krn Allah.
Rasai selalu kita ditemani malaikat.  Berkati amal. Buat segala krn Allah. 

Allah tengok kita 24 jam. Allah pinjamkan anggota pd kita.  Cari bekal amal solleh  ke sana.  Terapi syukur.

Rasa cinta Allah melalui Alquran.  Banyakkan mengaji AlQuran. Rindu rasul rindu alquran rindu Allah .  mudah2an kita dbimbing  mjadi org solleh.  Amin. Surah al. Asr.  Demi Masa.


Ini lah kami kami


Maaflah catatan mwana tu mwana taip kat hpon ajer. Then send masuk ke emel. Mwana tak sempat nak baiki bahasa yg rengkas itu. Tak sempat nak buat karangan bagai. Bukan short hand. Dr Robiah bicaranya laju, pantas, tegas, terkejor kejor daku menaip butir2 kata itu.  Mana yang sempat ajerlah. Itu yg tak cantik sangat. Asal dapat isinya kaannnn.



Sekian laporan ku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...