Monday, October 5, 2015

Majlis Cukur Jambul BTS

Assalamualaikum

Cukur jambul adalah adat unik masyarakat Melayu untuk menyambut kehadiran cahaya mata baru dalam keluarga.  Majlis yang saya hadiri ini dianjurkan oleh jiran saya sempena menyambut cucu sulong daripada anak keempat beliau yang sudah berumahtangga. Saya tumpang bahagia dan tumpang gembira.

Jemputan istimewa dari kumpulan berzanji perumahan Polis Sg. Besi dan kami tetamu yang hadir berselawat dan berzanji. 

Dalam Islam, mencukur rambut bayi yang baru lahir disebut oleh Rasulullah S.A.W melalui sabdanya : "Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama".








Klik Cukur Jambul  sini.    Sekian.




8 comments:

iryanty ahamad said...

Dah lama tak dengar adat cukur jambul ni...kat tempat yan macam dah tak ada adat ni...

uncle gedek said...

cukor janggut tu adat sapa pulak?

hehehe

Kakzakie said...

Babynya dah pandai menjeling tengok kamera:)

Amir renovation said...

Assalam tuan/puan. Sila hubungi sy sekiranya memerlukan tukang renovat rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy memasang tile,plaster siling,wayaring,plumbing,sambung rumah,buat porch,grill dn owning,waterprofing,lantai vinyl dan wallpaper,landskap dan air terjun. Terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,cheras,puchong,semenyih,ampang,bndr sri putra,dan nilai.hubungi no sy 0192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)

Amir renovation said...

Assalam tuan/puan. Sila hubungi sy sekiranya memerlukan tukang renovat rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy memasang tile,plaster siling,wayaring,plumbing,sambung rumah,buat porch,grill dn owning,waterprofing,lantai vinyl dan wallpaper,landskap dan air terjun. Terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,cheras,puchong,semenyih,ampang,bndr sri putra,dan nilai.hubungi no sy 0192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)

hainom OKje said...

Okje tak pernah pun buat majlis cukur jambul untuk anak anak.....

aTieYusof Family said...

Adat resam Melayu..
meriah juga majlis nya ye... :)

paridah said...

assalam..wah meriah majlisnya..adat kita meraikan cahaya mata tercinta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...