Monday, August 10, 2015

Gagal Lagi Dan Lagi



Assalamualaikum

Patutlah daku selalu gagal dan gagal lagi





Kenapa aku yang susah? Kenapa aku yang diuji selalu? Payah. Perit. Pedih.  Kamu hanya ingat Allah tika kamu dihimpit tekanan hidup.  Tapi pabila Allah swt mengurniakan kamu, menganugerahkan kamu kegembiraan itu, kecantikan itu kamu terlupa. Kamu juga harus bertanya pada diri kamu sendiri. Kenapa aku diberi kegembiraan ini? Kenapa daku dianugerahi rezeki rezeki ini.?  Kenapa aku yang menang cabutan bertuah ini berkali kali? Kenapa aku itu dan ini.... Sabarlah dengan solatmu.

Hidayah Adalah Balasan Terbesar
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman;

إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, mereka diberi petunjuk oleh Tuhan mereka karena keimanannya, di bawah mereka mengalir sungai-sungai di dalam surga yang penuh kenikmatan." (QS. Yunus: 9)

Belajarlah dari kepayahan dan istiqamahlah dalam amalmu, mencari rezeki, mencari ilmu itu ini.  Tiada siapa yang mahu tahu tentang diri kamu. Tapi Allah swt Maha Tahu.  Belajarlah bersyukur selalu.  


مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ
"Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya." (QS. Al-Thaghabun: 11)

Sekadar peringatan untuk diri sendiri.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...