Wednesday, June 10, 2015

7T Strategi Menghafal AlQuran

Assalamualaikum Sahabah


Maafkan saya terlebih dahulu.  Bukan berlagak pandai , bukan juga berlagak Ustazah.  Saya sekadar berkongsi sedikit ilmu yang saya petik dari blog panjimas

7T yang dimaksud adalah :

1. Tahyiah (تهيئة) : Persiapan
2. Takhayyul (تخيل) : Berimajinasi
3. Taskhin (تسخين) : Pemanasan
4. Tarkiz (تركيز) : Konsentrasi
5. Tartil (ترتيل) : Baca Perlahan
6. Tikrar (تكرار) : Diulang-ulang
7. Tarabuth (ترابط) : Ikatan

Pengalaman saya sendiri di segi 
1.  Persiapan

Suatu ektika dahulu hampir 30 tahun lalu saya bernekad untuk menghafaz Surah Yaasin.  Lalu saya pilih waktu malam jam 11.00 begitu.  Tepat jam 11.00 malam setiap hari istiqamah saya memasang earphone mendengar, menyebut, membaca, mengecam ayat demi ayat tanpa saya sedari lebih kurang tiga atau empat bulan baru bacaan itu lancar terbit dari bibir saya sendiri.  Alhamdulillah.  Di segi maksud saya membaca tafsirnya berkali-kali sehingga terbayang2 setiap objek2 yang disebut dalam surah itu.

2.   Berimaginasi

Saya juga membayangkan setiap objek yang disebut didalam ayat demi ayat itu.  Seperti kisah seorang pemuda cacat kakinya yang menyeru kaumnya untuk mempercayai dan berimankan Allah swt.  Namun, pemuda itu mati dibunuh kaumnya yang engkar.  Boleh menitis airmata saya dibuatnya.

3.   Pemanasan

Saya juga tidak memaksa diri saya untuk menghafal sekian sekian banyak ayat dalam satu satu hari. Saya baca dan terus baca secara istiqamah tanpa alasan.

4.   Konsentrasi

Saya tolak semua tontonan hiburan nyanyian dan drama drama saban malam.  Saya nekad meneruskan bacaan yang sudah saya anggap sebagai nyanyian, hiburan dan zikir hatisendiri.

5.  Baca Perlahan

Saya baca dalam hati, sesekali , selalu acapkali membaca secara berbisik dari ayat satu hingga akhir.  Saya baca dengan sangat perlahan kerana kediaman saya adalah sebuah rumah setinggan yang bisik dinding orang sebelah rumah kadangkala boleh kita dengar.  Dan saya tidak mahu jiran sebelah rumah tahu saya sedang membaca juzuk apa dan surah apa.  kerana tidak mahu riak.

6.  Diulang ulang

Ya, bacaan di ulang ulang tanpa jemu kerana keseronokan sudah menyelubungi jiwa.  Setiap malam selepas pulang dari kuliah di Mesjid, saya membaca ayat yang sama berulang kali tanpa jemu.  Tanpa jemu.

7.  Ikatan

Bahagian ini agak sukar untuk saya fahami dan lakukan.  Namun berkat kesabaran dan istiqamah akhirnya saya berjaya menghafaz surah ini dalam waktu yang lebih cepat kerana saya sebenarnya seorang yang lemah .

Begitu juga teknik yg sama saya lakukan untuk menghafaz beberapa surah yang lain pula. Namun, kerana kurang konsentrasi dan tidak istiqamah ada ayat2 yg sudah dihafal beberapa tahun kembali menghilang dari ingatan.  Manusia mudah lupa.  Lemahnya saya.

Catatan ini adalah hasil tulisan seorang hamba Allah yang menjadi ikutan dan teladan saya sendiri yang lemah.  Teman saya, guru saya , seorang sahabah saya juga.  Sekian.  Syukran.











3 comments:

iryanty ahamad said...

dah lama tak menghafaz surah...tq tips...

Yana Yani said...

nice sharing. lagipun dah dekat ramadhan kan
elok juga masa ni digunakan untuk hafal al-quran =)
anyway saya membalas kunjungan

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...