Tuesday, February 17, 2015

Gulai Kacang Parpu

Assalamualaikum

Hi, Senyum dulu. Salam sejahtera semua teman bloggers.  Semoga sihat dan bergembira adanya.  Hihi... teman nganggur. Dah  resign. Itu pun nak cerita ker?  Idok eh. Sajer jer kalu nak tahu.  Tapi tak ada kena mengena dengan tajuk Gulai Kacang Parpu di atas tu.  Udoh merdeka dari tekanan. Yahoooo... So, meaning to say that I move to another place to be stronger and tougher.  Gituler.....

This is my  favourite dish since i was a young girl. Until todate hmmmm I surely love this gulai kacang dhal/parpu especially to be taken with roti canai.  Ya Allah, sedapnya....

Resipi campak2 ajer.

BAHAN-BAHAN:
  • secawan  kacang parpu/dal.
  • 1 cawan santan 
  •  cili hijau belah dua.
  • sedikit halia dihiris                        }
  • 3 biji cili kering.                             }     Bahan Tumis Darat
  • sedikit serbuk kunyit.
  •  sedikit biji jintan putih.                 }
  • sedikit  biji jintan manis.               }
  • sedikit gula.
  • Kentang 3-4 biji sederhana size
  • Garam secukup rasa.
  • Minyak untuk menumis.               }
  • sedikit daun kari                           }
  • sebatang kayu manis                   }
  • sedikit ikan bilis/udang kering      }

Cara-cara Memasak

Rebus kacang dhal/parpu hingga masak .  Tambah air  rebusan secukupnya untuk merebus kentang.  Rebus kentang hingga empuk.  Kalu minat boleh masukkan potongan karot.  Masukkan serbuk kunyit.  Masukkan santan.  Kacau bagi sebati/mesra.

Panaskan minyak secukupnya dan tumis  Bahan-bahan Tumis Darat yg bertanda } di atas. maknanya saya suka goreng asing. Tumis  hingga bahan2 beserta daun kari wangi .  Tutup api dan tuang ke atas gulai parpu tadi. kacau sebati tutup api masukkan gula/garam secukup rasa.


Pertama kali saya masak ini untuk arwah abah saya ketika usia saya Form One.  Caya tak? Hehehe.  Tapi masa tu masak tak sedap sangat sebab terlebih serbuk kunyit. huhuhu.  Sampai laa ni saya suka makan gulai parpu ...apa nama...dhal ka..mamak kariparpu kaa... my feberet. Anak aboh ler  katakan.  Cicah lempeng pon sodap.

Orang kata kacang parpu/dhal ni kaya dgn protein ..baik utk mrk yg jaga kesihatan dan diet.  Cubalah.

Sekian. Wassalam.

1 comment:

❤Kamsiah❤ said...

amboii sedapnya ...
saya tak pernah masak lg mcm ni...dok buat dalca ja kacang dhal ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...