Tuesday, April 30, 2013

Sedihnya, Sakitkah Duhai Hati


Assalam,

Entri serba ringkas gini.  Alkisahnya hari Ahad kelmarin, selepas menghantar anak dara sulong mama ke UITM Puncak Alam, kami kelaparan singgahlah ke sebuah gerai masakan Tom Yam.  Dari dialek perbualan slanga Ganu Kiter.  Amber oghang Ganu gok.

Gini mulanya, nok citer ni kesoh sedih yg menimpa diri amber nih.  Dok tahulah kalu oghang laing dok rasa apa per pung.  Amber cepak kecik ati.  Sedih bila oghang wak gini kat kiter.  Amber oder nasi putih lauk Tom Yam .  Bila lauk dah sapa, amber nok makanglah. Mula2 makang tomyam tu sikit2.  pastu napok dlm mangkuk tu warna hitam jer keliling mangkuk.  Mcm berkerok ngang daki.  Amber try kikihlah keliling mangkuk tu dgn sudu yg dibui.  Loh, buleh  tanggal daki2 keliling mangkuk tu.  Cissss... mcm rasa dihidang dlm mangkuk ayam, mangkuk bui makang kucing ajer.


Napok dop dlm mangkuk tu keliling hitam berdaki.  Basuh dok bersih.  Tak lalu makang doh.  Makang nasik suku ajer .  Potong selera nok makang.  sebelum bayor panggil budok gerai tu kabor kat dia  pasal mangkuk hitam berdaki tu.  Dia kabor doh basuh bersih2 belaka.  abis tu yg berkarat tu mender.?  Laing kali jangan guna mangkuk hitam gitu lagi.  Dlm hati...sedih dgn air mata panas mendidih. Apalah Melayu Islam ker nih?  


Kebersihan itu sebahagian dari tanda IMAN.  Kalu mung yg kena, Guaner gamok?




8 comments:

rinduan citarasa said...

seriusss..
ianya amat mjadi ikhtibar u ayu si peniaga.
thanks bkongsi

(walau ayu kurang pandai bahasa terengganu tapi ayu faham sikit2 entry ni)

anyss said...

Assalamualaikum,
Raser nak wi nyepak hu hu hu
Lerak jah, baru padanv dgn wmuker

mamawana said...

Salam Ayu CR

Sedih sebab dihidangkan dgn mangkuk kotor berdaki....

Itulah kali pertama dan terakhir singgah di gerai itu. Taubat..

mamawana said...

Salam anyss

Marah campur geram...eeeiiiii pengotornya gerai tuuuu..

NzA said...

kalau mcm tu meme la rasa sedih + marah.....kita byr utk mkn ttp dpt benda mcm tu...hish....loya tekak.

Pn Kartini said...

salam my lovely mamawana:)

'siang' lak mamawana kita..memang masuk blacklistlah gerai tuu kang maa..

ALoNa CintamaniszLite said...

sy kan kak...kalo pekerja hantar mi sup jari dia pegang mangkuk masa nk serve kat kita tu terkena kuah pun sy dh ngeri...huhu..

Ibuhani said...

gelinya tgk mangkuk tu mamawana! Klu saya pun mmg x habis mknlh....... :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...