Tuesday, March 12, 2013

Rindu Tammy

Assalam

Beberapa bulan yang lalu mama ada bawa pulang ke rumah seekor anak kucing yang kelaparan.  Mandikan, shampoo dan sikatkan bulu2 dia.  Kemain lagi aktif dia lompat sana lompat sini lari sana lari sini berkawan pulak dgn si Epit yang sedia ada kat rumah ni.  Tammy ni kecik lagi, bulu badannya lebih banyak hitam kekadang tak nampak biji mata dia.  Mama kadang2 panggil dia Tammy Dodoh sebab nampak hodoh (tapi cute) Tammy kekadang mama biarkan main kat luar balcony,  biar dia amik oxygen.  Makan beyak atas pasir dia akan masuk dlm rumah.  Budak2 kecil anak2 jiran suka menor nyakat kejor2 dia.  Meloncat dia lari masuk rumah.  Tapi la ni,  dah sebulan lebih Tammy tak balik balik. huhuhu...

Hampas kelapa pun Tammy leh makan cam makan nasi.  Dasar kucing jalanan...heee.. kasihannya dia pandai bawak diri, makan tak memilih asal leh kunyah.. Sebab tu mama sayang dia sangat merendah dirinya makhluk kenit ini.


Mama pun ada beli dan tanam  benih rumput kucing mcm dlm gambar ni.  Kucing suka makan ulam2 lalang ni kan utk nyahtoksid anasir2 tak diingini dlm perut dia.  Pastu dia bluueeekkk dlm rumah lak.. atas floor carpet.... satu kerja you....  Tapi nak wat camner, layan jer kerenah depa mcm layan kerenah bebudak... mcm anak2 sendiri.



15 comments:

faraherda.razalan said...

Klu kucing yg msh kekanak, boleh dikasi tak kak? Huhuhu? Nak elak die dr g merayap tmpt len. Kalau tak dikasi, kang jdk kucing yg tak setia lak. Heheheheh!

ummiross said...

Salam mamawana, kalau dah bela memang kita sayang sangat kan.
Ummi pun ada kucing, suka juga makan rumput, kat mana ek mamawana beli rumput tu? Ummi nak beli jugalah.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak wana..comel kucing nama tammy tu..harap balik la kerumah semula.

cheqna said...

tammy g mana???

❤Kamsiah❤ said...

tak pernah tgk kucing makan hampas kelapa...mmg istimewa Tammy tu..

Acik Erna said...

assalam mamawana..kemanakan tammy..semoga tammy bertemu jalan kembali kerumah mamawana

mamawana said...

Assalam faraherda..

Kisah kasi mengkasi kucing ni mamawana tak mahir. Tapi bagi can laa dia beranak berfamily dulu. Pastu baru kasi. Fitrah hidup katakan.

mamawana said...

Assalam ummiross
Benih rumput tu beli kat kedai pet jual produk haiwan tu. Beli benih dan tanam sendiri...kena jaga siram mcm pokok2 biasa juga..

mamawana said...

Salam azatiesayang

Redha ajer andai kehidupan dia di luar sana lebih baik dan bahagia..

mamawana said...

Assalam cheqna,

Tammy kena kidnap kut sebab dia kekadang suka ikut org nak manja2 kunun...

mamawana said...

Assalam kamsiah,

Tu lah mama pun terkejut ingat dia lapar sangat laa.. tapi memang dah bagi makan kibbles geng friskies tu cukup2 kt dia.. tukar selero kdg kala tu...dasar kampungan...heeeee... cam kita ler nak gak makan budu ke cencalok belacan kaaa...

mamawana said...

Assalam achikErna,

Gitulah hendaknya bila rindu bertamu. Tapi takpa asal dia slamat kat luar sana. ins'allah

Ibu Lala said...

Rajin layan ek. Bab beyak ngan uwek yang x suka tu..

nea lopah said...

mkn hampas kelapa? special ni...kesian dia. baik nya akak sudi ambil kucing trbiar.

ummiross said...

Mamawana... Tq ye for the info.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...