Saturday, March 16, 2013

Rezeki Yang Aneh Yang Ajaib

Assalam

Baru seminggu dua  daku  bersama teman sejiran tetangga berjualan di sini.  Berhadapan padang permainan  yang lapang.  Tiada hiruk pikuk seperti laluan kotaraya kaki lima bandar metropolitan.  Namun, disini jua lah yang mudah bagi daku, lebih cepat, ringkas dan srategik bagi lokasi permulaan usaha ini.

 Sepi spt tiada orang. Tiada pesta , tiada sambutan hari besar besaran namun kami ada di sini.

 Kami menanti anda.  Kami adalah bihun sup panas2 yg enak, mee kari, laksa asam yg mengecur liur...


 Kami adalah kueh mueh, ban kacang merah yg enak dikunyah,  ban hot dog yg lembut digigit . 


 Kami adalah kicap cili api yg menggigit lidah anda...fuhhhh! Podeh itu Sodapp!

Roti Boy
Pizza Upon request only.  Order earlier.  No delivery service.


 Dan lokasi, kami ditemani sepohon hijau yang cantik dan comel melambai lambai ini.


Jemput datang.  Kami beroperasi dari jam 12.00 tengahari - 6.00 petang setiap hari.  kecuali Sabtu Ahad. Tapau only maa.  Di mana?  Di Blok C, Pangsapuri Bandar Tasik Selatan K.L.  Yang  Aneh Yang Ajaib. Walau sunyi sepi spt tiada orang lalu lalang.  Rezeki tetap ada. Asal berusaha Halal dan Ikhlas.   Insya Allah. 

Teringat kisah Nabi Ismail a.s. dan ibunya Siti Hajar ditinggal sepi sendirian di padang pasir sehingga terbitnya air zam zam dan lahirnya Kota Makkah.  Subhanallah.



 Sedikit renungan:

AMALAN HARIAN SEORANG MUSLIM
  1. Mendirikan solat Fardu 5 kali sehari
  2. Membaca dan mengkaji Al-Quran
  3. Mendirikan solat-solat Sunat seperti Tahajjud, Taubat, Hajat, sebelum dan selepas solat fardu, Dhuha dan Witir
  4. Mengingati Allah seperti membaca zikir al-mathurat, istigfar, tahmid dan tahlil
  5. Mengingati mati
  6. Mencari rezeki yang halal
  7. Mendidik anak-anak
  8. Menguruskan rumah-tangga
  9. Menuntut ilmu
  10. Melaksanakan akhlak mulia
  11. Menjauhi sifat-sifat yang dikeji
  12. Melaksanakan da'wah
  13. Mengikuti sunnah Nabi dalam melakukan suatu perkara
  14. Membaca doa dalam setiap perbuatan yang harus

Tq.

27 comments:

Amin A. R said...

bumi Allah ni luas..asalkan ada usaha mencari, insyaallah pasti dibalas.... :)

Acik Erna said...

Mamawana insyaallah usaha dan doa Kan berjaya

Ibu Lala said...

Insya allah rezeki ada di mana mana

nea lopah said...

Semoga d murahkan rezeki. kalau Dkt ni insyaallah Sy datang.

sal said...

Emmm membuka selera.....
datang2lah tuan puan...sajian 'kami' sgt enak2...
Moga Allah melimpahkan rezki pada tuannya ..amin..

mamawana said...

Assalam Amin A.R
Tq visiting here. Insha Allah. Pls do come again .

mamawana said...

AchikErna
Tq In Sha Allah. Sedang mencari tapak kedai yg permanent.

mamawana said...

Ibu Lala,
Ya, in sha Allah. Sebelum ni mamawana sibuk dgn dunia korporat. Kini terasa rezeki lebih dekat dgn Illahi.

mamawana said...

Assalam Nea lopah.

In sha Allah datang lagi. Nanti mamawana akan buka Gerai bihun, laksa dll juga.

mamawana said...

Assalam sal,

Mari Mari.... Laksa... laksa... bihun sup panas.. panas.. heeeeeeeee

Mat Som said...

Mamawana, semoga bisnes bertambah maju....!
Sedapnya mihun sup dgn sambal kicap tu

...teringat lagu Cinta Bandar Tasik Selatan, inilah tempatnya rupanya.

mamawana said...

Assalam Mat Som,

Tq. Mai lepak sini. sambil dengar lagu Cinta Bdr Tasik Selatan. heeee...

mamawana said...

Yes, Thank you Allah for the rezeki. I feel like getting nearer to Allah swt.

makcikkantin said...

Setakat tenaga mengizinkan...janji berusaha, tak perlu banyak.

kakchik@ella said...

Allah SWT menjanjikan rezeki pada hambaNya yang gigih berusaha.

kakngah said...

rezeki ada di mana2
usaha
insyaallah...

Wattie said...

Semuga dipermudah dan dimurahkan rezekinya, insyaAllah..

Wattie said...

Semuga dipermudah dan dimurahkan rezekinya, insyaAllah..

cheqna said...

moga dipermudahkan rezeki ye =)

rinduan citarasa said...

awakkkkkk.
kita sangattt terharu.

sgttttt terharu.

moga bisnes awak ngan jirAn2 berjaya. all the best tau..

kita suka tauuu.

moga Allah rahmati awak

mamawana said...

Assalam makchik kantin, kakcik ella,kakngah watie, cheqna and CR...

Mamawana rasa drp nunggu langut offer kerja gaji 4-5 ribu tak datang2 sebab takdak company yg nak dah tua kut, buat jer nega kecil kecilan ni walau masuk 40-50 inggit sehari syukur Alhamdulillah. Dpt ramai kwn baru, kenal lebih ramai jiran2 dan dpt melihat pelbagai ragam kehidupan jiran tetangga sekeliling. Alhamdulillah. Yang Maha di atas sentiasa memerhati gerak usahaku.

n 0 e s u h a i m i said...

Nampak menyelerakan semuanya...
Rezeki ada di mana-mana..janji usaha dan guna cara halal...apa2 pun...semoga bisnes bertambah maju...

mamawana said...

CR

Tq All for the Doa. CR saya admire awak sebab lagi hebat bisnes dari ikan bilis spt saya...

mamawana said...

Assalam nesuhaimi

Laksa panas2..mari mari... ke Bdr tasik selaan. heee...

mamawana said...

BTS = Bdr Tasik Selatan

NzA said...

InsyaAllah...rezeki di mana2 selagi kita rajin brusaha.

❤Kamsiah❤ said...

sayangnya saya dok jauh di utara..jauh nak terjah sana..nak merasa airtangan tuan blog..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...