Saturday, September 22, 2012

Buang Anak Lagi .....?

Assalam,

Pagi itu dingin.  Sungguh dingin.  Terjaga dari mimpi wangi sedar2 aku tertidur di lantai simen sebuah pasar  basah yg sangat sibuk lagi bising.  Diriku terlalu lapar,  haus, hauskan susu ibu... ah aku rindukan ibu.  Ibu mana ibu..mamameowwwww......meeekkk.....eeeeekkkkk suaraku tersekat di kerongkong.    Sebenarnya aku belum pandai bercakap.  Belum pandai mengiau ngiau.  Hanya renggekan  eeekkkk....eeeekkk.  Tiada siapa peduli aku kedinginan.  Ku lelapkan mata biarkan .. biarkan dunia bergendang... aku terlalu lemah.

Tiba2 aku spt bermimpi di awang awangan.  Terbang di langit entah lapis ke berapa atau terjatuh ke dalam sebuah gaung yg dalam.  Pitam.  Ngeri.  Ku terus lelapkan mata.  Biar itu semua hanya mimpi.  Biarkan dunia bergendang.


Sedar2 aku terasa ingin membuka mataku yg sepit bertahik.....Aku lapar..


Aku di beri sejenis makanan mungkin biskut kering, kerepek atau friskies yg direndam dlm susu suam.  Tapi aku tidak selera.  Aku hanya menjilat sekali dua susu itu.  Akuu lemah.  Aku rindukan ibu... eeeeoouu....eeeekkk..eeeekkk.

Tiba2 tubuhku yg keding kurus yg hanya tulang dan kulit terasa  dibasahi air. Jirusan air Hujan kah atau aku bermimpi berada di bawah sebuah air terjun.  Eeeeuuuuu...eeekkk.....dinginnya


Aku digosok2...digonyoh2...dan di spray dgn haba panas (hair dryer) utk mengeringkan bulu2ku.  Mungkin krn aku tidak mampu menjilat dan mengeringkan sendiri bulu2 tubuhku krn terlalu lemah. 


Dan kini hampir sebulan berlalu... inilah aku.  Before and after..



Aku anak terbuang.  Dibuang di pasar oleh satu keluarga.  Aku dipisahkan daripada ibuku.  Namun aku telah ditemui oleh seseorang.  Aku diberi nama Epit krn kata mama mataku sepit.  Aku sudah ada mama, abang dan kak long.  Bila lapar mama berikan susu dan makanan dlm tin.  Bila aku sudah yak mama cedukkan tahik bersihkan dan cebokkan daku dgn semburan air dan tisu.  Kdng2 abag pun rajin bersihkan tempat tidur dan tempat buangan ku.  hmmm.. Epit rasa lebih sihat dan setiap hari Epit dpt bermain kejar2 dgn mama di dapur, main gomol2 dgn abang dan gigit2 kaki abang.  Epit tak gigit betul2 Epit tak ganas Epit gigit manja2 ajer.  Nanti mama tidurkan Epit dlm kandang Epit.  Epit suka.  Walau bukan istana tapi Epit rasa disayangi.  Epit dah dpt cium pipi mama Epit dah dpt tidur sebelah mama.  Epit panjat bahu mama.  Dengkuran Epit ibarat zikir utk mama, abang dan kak long.  Epit nak sambung zikir.  Selamat malam.

16 comments:

CiKPuaNLawA said...

salam kak..
mesti epit jinak kan...

sal said...

dah besar dah..alhamdulillah..
susah nak jaga baby kucing ..jika tak serasi mudah mati krn tak sesuai dengan persekitaran..
syukran..satu kepuasan melihat dia membesar..

Ibuhani said...

Mamawana bela epit ye.......alhamdulillah! Sian kn ia x der mak...... :((((

Citarasa Rinduan said...

Epit,, kamu mmg bertuah sayang

Mak Wardah said...

Suspen ingatkan baby, alhamdulillah epit telinga cegeng dapat perlindungan terbaek.

❤Kamsiah❤ said...

semoga murah rezeki mamawana...membela sianak kucing yg terbuang...
saya bab kucing ni...tak tahan bahan buangannya tu hehe...

Maiyah said...

mcm adik sy.. jmpa anak kucing bwa blik.. mmg xbleh tgk kesian

Afasz said...

kesian anak kucing.. lapar

mamawana said...

Salam CikPuan Lawa

Memang jinak dan suka menyondol...heee

mamawana said...

Salam Sal

Lega dpt bawa dia balik..dan jaga sendiri keperluan dia..

mamawana said...

Salam Ibuhani

Ya ..sian Epit... lapar sejuk kesepian kat pasar... lemah sangat dia hari tu. Dlm banyak2 kucing kat pasar tu nampak Epit tak bermaya langsung... alhamdulillah

mamawana said...

Salam Citarasa Rinduan...

Epit tu kelakor.. ada sense of humour.. pandai wat lawok

mamawana said...

Assalam Mak Wardah

heeeee.... Epit Epit.. dah pandai berlari akt mamawana bila namanya dipanggil.

mamawana said...

Salam Kamsiah,

Mama pun tak tahan juga awalnya.. tapi Epit ni poopoo dia kecik jer cenonet jer..... cepat2 buang tak bau sangat.. kalu lambat dibuang tu yg berbauu...

mamawana said...

Salam Maiyah..

Kasihan kannn rasa cam sebatang kara betul ila terbuang gitu.. kasiannn

mamawana said...

Salam Afasz..

Epit makin nakal makin gediksss...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...