Saturday, July 7, 2012

Macam Raya lerrrr

Assalam,

Minggu lepas pagi Senaian 2 Julai, sempat terbang dgn kereta balik kampung (terbang dgn kereta. iyer bebenor ler tu..).  Sampai2 area Teluk Intan, Kg, Gajah, di kiri kanan perjalanan siap terpacak lambang bulan dan dacing.  Yeyyy... rasa cam nak raya ajer.  Pilihanraya... raya gak kan. Bila?  lepas raya ker????Tahun depan ker????  Jom layannn....zasssss

 Kita raya komer...




Dalam perjalanan



 Keindahan kampung laman ku



 Melamun di jendela  sambil memerhati pepohon nyior melambai2, sepoi2 angin malu menerjah  jendela menguis wajahku... teeeheeee
 Dolu2 semasa badan masih ringan, kering dan cikkeding aku selalu duduk2 tonggang terbalik atas kusi kuning itu.  Tapi itu 20 tahun-30 tahun lalu.  Kusi tu bukan di situ tapi di sudut lain....
Merenung maqam Syeikh Hussein Al Yamani, pendakwah dan pedagang Yaman yg berkeluarga dgn datuk nenek moyang ku beratus tahun dahulu.  eh eh... rupanya aku cucu cicit piut piat...berdarah kacukan Yaman daaaa...(tapi hidungku kemek....alhamdulillah ada gak hidung yg setia segar bernapas)

 Pohon bunga bakawali yg pernah kembang di tengah malam..sayangnya tiada siapa2 yg berani tengok menunnggu ia kembang di rembang malam.  Cuma mendengar cerita datuk2 dahulu kala)
 Menuju ke sungai Peghok

Itu ajer.  Sekian.  Wassallam.

13 comments:

Ibuhani said...

depan rumah kg dia ada sungai ke tu..........cntknya! X pyh nk buat2 kolam dh tersedia gitu. Mesti sejuk kan!

Maiyah said...

salam..

best ar suasana.. buat tenang jg jiwa raga

ibundo said...

dah lama tak tengok padi yang menguning..

hajiMete said...

nyamann jeer.. ehhee

Kamsiah said...

sesekali pulang kekampung...hilang stress,kan...indahnya kg..dgn udara yg segar...kicauan burung2...tumbuhan menghijau...

Acik Erna said...

assalam mamawana..seronoknya dapat tengok gambar2 yang cantik disini..
masa yang paling seronok bila dikammpung

Atiqah Wadiah said...

hamboiii~sakan blk kampung noo :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak wana...cam jalan atie nak balik kampung jerrrrrr:D

ALoNa CintamaniszLite said...

Kusi kuning tu dari 20thn dulu dh ada??
Uish...mmg cermat betoi...

MOKCIK AZWA said...

hehehe..memang macam pesta pulak kan...tapi kalau ikut ilham Tun M tu rasanya tahun depan kot baru kita mengundi hehehe..

Tihara said...

samalah kat tempat saya...tak sabo dah nak raya yang ini...hahah :)

Embun Melati said...

bunga bakawali cantik sangat bila kembang..saya pernah tengok gambarnya dalam satu blog ni..http://mylittlevegetablegarden.blogspot.com/search/label/bakawali

sal said...

jauh berjln luas pandangan yee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...