Sunday, June 24, 2012

Majlis Silaturahim & Kesyukuran Rayhar Travels

Assalamualaikum
Salam siaran.  

Jam 7.15 pagi, sambil memanaskan enjin kereta, tangan pantas mencapai hfon membelek zikir2 dan ayat2 Al Quran dlm playlist.  Seperti biasa dari rumah ke Mesjid KLCC pelbagai ayat yg sempat diputar dari Surah Yaasin,  Ar Rahman, Al Mulk, Al Waqiah, zikir2 munajat dll mana yg sempat diputar dimainkan mengisi waktu trefik jam atau suatu perjalanan yg bosan. Insan biasa spt aku masih tidak mampu menghafaz 30 juzuk AlQuran, sekadar beberapa surah.  Huhuhu.... 

Fikiran menerawang... Tahu2 round about Jalan Loke Yew ke arah Pasar Pudu ditutup.  Terus arah ke Mesjid Negara, tawaf satu KL, jalan ditutup rupanya ada marathon antarabangsa.  Jadi, pagi ni aku tawaf satu KL utk sampai ke Mesjid KLCC.  Selamat sampai jua jam 8.15 pagi  ke destinasi.

Takpa, semua org akan melalui situasi begitu.  Sabar ajelah.  Ambil tiket masuk parking dan terus menapak.  Tak ramai yg sampai sebab semua org mengalami keadaan jalan ditutup.  

Rasa gembira dan rindu bertandang lagi bila dapat bertemu Jemaah haji 1432   lalu bermesra kembali bernostalgia bersama.  Majlis dimulakan dgn doa, zikir2 dan alunan Lambaian Kaabah - Laibaikallah hummalabbaik...., terasa-rasa melalui terowong Muassem, menapak di Jabal Rahmah, mabit di Muzdalifah,, di Arafah, di hotel di Makkah, Madinah, masya allah., tayangan video menggamit rindu pada tanah suci lagi. 

Ingin berkongsi sedikit catatan nota petikan dari  Majlis Silaturahim pagi tadi iaitu :

Insan Hebat memiliki 5 perkara yaitu

1.  Muroqabah yakni sentiasa merasai diri diawasi oleh Allah swt
2.  Muhasabah  yakni sentiasa menghisab dosa sendiri
3.  Mujahadah yakni sentiasa berjuang menjaga syariat Illahi
4.  Muraqabah yakni rasa berdosa, membersih diri dgn amal solleh
5.  Mu'atabah yakni introspeksi diri sendiri, mengakui kesalahan diri sendiri 

Dan lagi,

Jagalah 6 perkara:
1.  Bila bercakap jangan bohong
2.  Diberi amanah jangan khianat
3.  jangan mungkiri janji
4. Jaga pandangan mata jangan melihat yg haram
5.  jangan ambil hak orang lain
6.  Jaga maruah antara dua celah peha kamu.

Sekadar beberapa Foto di Majlis Silaturrahim Jemaah Haji 1432 Ahad 24 Jun 2012 di Mesjid Asyakirin pagi tadi.

 Ada cabutan bertuah.

 Jamuan makan tengahari.

Kalu sudi utk terus membaca, sila klik entri lalu tentang pengalaman di tanah suci di sini  Mamawana doakan agar teman2 yg punya cita2 utk sampai ke Tanah Haram segera dimakbulkan Allah swt.   Hingga ketemu lagi.  Syukran.

12 comments:

Ibuhani said...

Terima kasih mendokan........teringin jugak menjd tetamu Allah! Smoga Allah mempercepatkan impian saya jugak satu hr nanti!

Acik Erna said...

assalam mamawana..terima kasih mendoakan..semoga hajat akan cepat tercapai.insyaallah

Embun Melati said...

semangat mama..masih macam dulu..:)

eelobor said...

terima kasih atas doa tersebut.... tersimpan gak hasrat untuk sampai ke sana. namun masih belum berupaya... semoga di beri keupayaan di masa akan datang....

ieda said...

memang teringin sgt bila membaca nie ..

ps : tkasih atas kata2 itu .. insyaallah selagi mampu , diri bertahan walau bagai menerjah .. namun hati ini sentiasa kalah .. doa di panjat agar diberikan kekuatan sehebat dugaan .. :(

mamawana said...

Insya allah ibuhani...

mamawana said...

Achik Erna.. ya semoga bersegera ke sana. Mama pun tak sangka dapaat pergi jua akhirnya... Masa bulan puasa cam menangis2 sebab tak dapat surat panggilan Tabung Haji. TUp tup seminggu lebih sebelum terbang agensi swasta Rayhar call utk terbang flight haji...alhamdulillah

ummu said...

salam mamawana
terima aksih emndoakan
Allahu Akbar
kak,memang rindu nak ek sana lagi kak...
bau masjid nabawi bagai kan menggamit hati ini

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Subhanallah.. Memang rindu sgt dgn Mekah... rindu suasana ramadhan di sana, indah sungguh saat itu walau terpaksa beraya di perantauan.

Thanks mendoakan.. moga kami dpt gi haji pula selepas ni. Ameen ya Rab bal Alamin.

Azian Elias said...

AMEEN..NSYALLAHHH..

secangkir madu merah said...

mamawana, terima kasih atas doa itu walaupun bukan khusus utk kita... mmg teringin sangat mahu ke sana... saya doakan agar mamawana sihat sentiasa mengharungi hidup seharian... mamawana akan ke tanah suci lagi ke tahun ini?

C'Jai said...

AlhAmdulillah..bergetar hati...kenangan haji sesuatu yang cukup indah untuk dikenang...Tentu rindu2an kat tanah haramain kan mamawana...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...