Monday, March 26, 2012

Gulei Tempoyok Vs Spageti Taram

Assalamualaikum


Salam sayang to all my lovely readers. Aper citer? Tak ada apa nak citer. Heeee... Jangan marah. Sahaja aku nak tayang gambor gulei tempoyok Vs spageti taram kat entri ini. Buleh tak gitu? Ada yg kena seghokop dgn peghoyok kat kepala kang. ......

Alkisahnya, suatu hari di minggu lepas tak tahu nak masak apa. belek punya belek esbok ternampak saki baki tempoyok made in Paghit se tupperware kecil. Ikan kembong pun ada.. so sangatlah serasi jodoh demer, teman pun menggulei tempoyok utk dinner. buat pulok tumis sambei ikan bilis sepiring dgn ayam goreng.

Cakap pasal ayam goreng ni , teman suka bebenor marinade ayam ni dgn bawang putih and halia tumbuk, cili boh/cili giling and garam gula secukup rasa, Ikut kegemaran masing2. Sila guna kuali stainless steel biar ayam gebu basah cam ayam kfc. Panas sejuk ayam goreng tu tetap sedap dimakan. Goreng petang pagi esok pun masih sedap basah tak liat dimakan. Kalu guna kuali biasa ayam tu bila sejuk dia kurang enak. Tapi kalu kuali stainless steel takda takapa, lepas goreng perabih semua utk dimakan jgn simpan2 lelama. Membazir.

Gulei tempoyok opah tu senang ajer. Ambik kira2 dua senduk tempoyok, bawang 3-4 ketui, cili api sikit kalu suka bagi pedas, kunyit hidup ditumbuk, garam gula secukup rasa. Add some timun potong2 ka, bendi 5- 6 ketui ka ikut suka pilihan hati masing2. Serai titik jangan dilupa'in. Masuk semua bahan (kecuali bendi or timun) dlm peghoyok campur 3-4 cawan air utk kuah. Banyak sikit pilihan hati sendiri. kalu cair tak sedap gulei tempoyak nih. Biar kuah ada pekat siiikiiiiitttt biar terasa durian nyer tu. Rebus sampai menggelegak. Lastly baru masukkan bendi or timun tu biar masak beberapa minit.


Dan spageti taram nih. Malu pulok rasanya nak bagi resepi. Sebab komer pandei2 masak belaka. Kemer tak pandei masok. Biasa kemer guna bawang putih tumbuk ditumis dgn minyak zaitun. Air setengah jag. Tomato puree setin, daging cincang 2 paket (lagi sedap beli daging or ayam dan cincang sendiri),. Campur semua dlm kuali, Spageti 1 paket. Garam gula ikut citarasa. Not to forget cendawan butang, kalu suka bleh bubuh sikit potongan hotdog. dan karot. Dan sangat suka bubuh tomato segar potong2 campur dlm kuah. Masak sampai menggelegak. Rasa ikut selera masing2. Kuah dah siap. Rebus spageti, dah lembut angkat , tapis dan titis sedikit minyak zaitun agar spageti tidak melekat2. Jadilah spageti taram ikut stail sendiri sebab tak pernah mengikuti mana2 kelas memasok spageti nih. Masak2 campak2..bok bap ajer kata orang tua. Ater anok2 dema suka bebenor spageti nih.


Cubalah masak taram2 nih. Lagi enjoy kalu pakei spek mata hitam masak sambil nyanyi lagu
taram...taram....ihiiikks..



8 comments:

Ibuhani said...

Masak pun pakai spec hitam ye mamawana....hehehe....bergaya cam group bila larut malam pulak! Byk2 lauk tu, ibuhani berkenan dgn ikan pindang masak tempoyak tu org Pilah panggil....sodap!

Nida said...

Sedap sangat nampak spaghetti tu... jawabnya tengahari ni kena masak lagu tu jugak ler..hehehehe

AzeedA said...

Taram pon anak2 tetap gemor tuuuu.. keajaiban ayor tangan ;)

MOKCIK AZWA said...

waduh sedappnnyaa masak tempoyak tu mamawana...

Acik Erna said...

gulai tempoyak jugak pembuka selera..

sahromnasrudin said...

ASSALAMUALAIKUM

lama tak singgah cini..apa khabar? semoga tuan belog dan keluarga senantiasa mendapat rahmat ALLAH SWT

sal said...

amboi terliuq..selera tengok lauk..

Kamsiah said...

salam
saya tak pernah masak guna tempoyak...anak2 dan suami tak makan...saya pun mkn gitu2 ja...kalau blk kg,amik tempoyak...bg kat jiran2 ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...