Saturday, March 31, 2012

Bertemu Jenazah

Bismillahirrahmanirahiimm


A
Ziarah Orang Sakit

Sabda Rasul s.a.w. Sesungguhnya apabila seseorang muslim itu menziarahi saudara seislamnya seolah olahnya dia sentiasa memetik buah buahan syurga (Hasan Shahih)

Hukum menziarahi orang sakit ialah

1. Sunat Muakkad kpd orang Islam - Imam Nawawi Syarah Al-Muhazzab.
2. Harus kpd kafir zimmi.

Tetapi, gambar di atas bukan macam menziarahi orang sakit, tetapi menziarahi sebuah kematian...

Di mana saja kamu berada, kematian itu akan mendapatkan kamu sekalipun kamu berada dalam kubu yang kukuh (Surah An-Nisaa :78)


Kematian akan mengejar ke mana saja kita berada, ia akan tiba pada bila2 masa tanpa diundang dan tanpa menerima tempoh. Firman Allah swt "Apabila sampai ajal maut seseorang itu ia tidak dapat ditunda atau dipercepatkan walau sesaat juapun." Surah Al A'raf: 34

Maka, siapakah yg meninggal? Kita semua akan meninggalkan dunia yg fana ini....

Sebahagian dari foto2 kursus Pengurusan Jenazah yg daku hadiri hari ini Sabtu 31 March 2012 di Mesjid Asy-Syakirin, K.Lumpur. Peserta kursus muslimah dgn sukarela menjadi model jenazah bagi bahagian Muslimah.



Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara... tolong sambungkan 5 perkara ini di ruangan komen. Terima kasih kerana sudi singgah sini.

5 comments:

Ibuhani said...

Kaya sebelum miskin, Sehat sebelum sakit, Muda sebelum tua, Lapang sebelum sempit , Hidup sebelum mati......smoga kita semua dlm rahmat Allah SWT.

SM said...

perkara pertama, aku akan teringat lirik lagu Raihan yang berkenaan lima perkara ni. agak berkesan jugak la.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.wana..dgn menghadirkn diri kursus2 sebegini..akan lbh menginsafkn kita.
Kehidupan kita di dunia ini hanya sementara sahaja..sediakn amal seblm dijemput 'pergi'....

MOKCIK AZWA said...

Seronok juga menghadiri kuliah seperti ini..Jabatan kami pun ada menganjurkan setahun sekali kat Masjid Putra Putrajaya.. sekurang2nya ada ilmu bila saat itu tiba..

ALoNa CintamaniszLite said...

Sy pun tak penah menghadiri kursus mcm ni. Tp sekolah menengah anak sy baguslah..dorang ada wat kursus ni utk pelajar2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...