Wednesday, January 11, 2012

Setiap Pagi Dia Ngorat Saya

Assalamualaikum,

Jgn jeles. No gossip. Jgn buat mak sentap n00!

Setiap pagi, sejak kebelakangan ini, aku selalu terserempak dgn dia. Aku tak boleh mengelak. Tak dapat tidak terpaksa juga ku lalui laluan itu. Laluan setiap pagi aku hendak menuju ke opis. Mula-mula dia sekadar siul-siulan, ngiau-ngiauan. Pandang pandang dan jeling-jelingan. Lepas tu sudah berani bersuara.

Aku senyum shj. Lama kelamaan hati perempuan ku jadi cair juga dgn tegurannya setiap pagi. Petang pun kadang kala dia seperti menunggu nunggu aku. Atau akukah yg perasan sorang diri. Hu3.

Hati kecil ku jadi simpati, berbelah bahagi. Makan tak kenyang tidur tak lena. Setiap kali makan, pasti aku teringat2 pada dia. Sudah makan kah dia? Apa kabar kah dia di sana? Akhirnya setiap kali selepas makan malam, pasti ku simpan sedikit nasi dan lauk utk sarapan pagi special utk dia.

Dan, semanjak dua menjak ni dia spt tahu2 shj setiap kali langkah ku yg masih jauh dia sudah berlari2 tersenyum mendapatkan aku. Berseri2 senyuman dan pancaran gembira dihatinya. Bagai satu terapi utk diriku jua agar semakin ceria hari-hari yg ku lalui. Lantas aku tak pernah miss lagi utk menyiapkan sarapan pagi nasi berlauk ikan goreng atau ikan rebus goreng. Dgn lahap dia menjamu selera dgn pemberian nasi bungkus ku.

Dia, yg ku maksudkan di sini ialah seekor kucing gelandangan yg selalu berkeliaran di stesen LRT Bdr Tun Razak. Jom layan sidia ini.

Nasi putih lauk ikan goreng tumbuk.


Nasi semalam habis, ku beri apa shj yg agak2 dia boleh makan..hotdog
.
Pagi2 jam 7.30 pun, dia golek2 di kakiku utk bergurausenda.

Kucing hitam ni pun mula2 malu dgn aku, tetapi dgn adanya bau nasi dan lauk terus jadi jinak dan dpt menjamah rezeki yg ku bawa utk si kuning tu.

Rasa dihati hendak shj bawa kucing2 ni balik ke rumah. Tapi apakan daya kawasan perumahan flat tak seswai dan dilarang memelihara kucing.

Cukuplah sekadar pertemuan di taman ini setiap pagi menyediakan breakfast utk sidia. Hihi....

37 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak wana,baiknya hati akak memberi kucing2 tu makan.
Comelkan kucingnya..atie ni klu tgk kucing ni blh la,klu dtg dekat/nk mengesel2 bulunya kat kaki mmg geli.

kakcik said...

Mereka pun tahu disayangi. :)

[PCL] said...

bagusnya...kena contohi nih..

mamawana said...

azatiesayang... yer.. memang comel cute kucing2 tu..

mamawana said...

salam kak chik.. yep mamawana pun suka dan sayang kucing... tapi allergic dgn bulu2 depa.

mamawana said...

Assalam PCL.. rezeki depa.. lauk terlebih sayang dibuang begitu shj..

Ibuhani said...

Salam mamawana.....ciri2 seorg yg muslimah yg pengasih, penyayang n prihatin....keep it up mamawana..... :)

Acik Erna said...

Assalam mamawana bahagianya ada menunggu setiap pagi..
kalau la amwana bercuti..akan ternanti nanti la sidia tu.

cheqna said...

wah..beruntung kucing2 ini sebab ada rang yang prihatin akan mereka

Anaa said...

mamawana, nampaknya sealu kena bawak bekal ni.. bukan bekal untuk diri sendiri, tapi untuk sidia.. hehe..

mamawana said...

Salam caiyang Ibuhani..

Huhu.. terharu... sedey teringatkan anak kucin yg mamawana bawak balik suatu ketika dahulu... bila dah besar skit, gobu bolat dan comel telah hilang... sodih kat sebulan lebih, pas tu tak mo bawak balik kucing2 lagi dah...

mamawana said...

Acik Erna sweetie

Takpa Sabtu Ahad ramai lagi yg murah hati bagi makanan kat dia..harap2 begitulah.

mamawana said...

cheqna..rezeki depa yg jinak2 nih..

mamawana said...

Anaa... no problem bwak bekal utk kucin2 nih.

gedek! said...

Biasa kat situ....

makan roti canai kat atas kompleks tu...

Solihin Zubir said...

kucen oren tu membuatkan sy tringat arwah kucen oren sy yg meninggal tu.. =(

Cho Zila said...

betoiler kalau jumpa kucingtu rasa kesian dan nak sangat belakan tp memikirkan keadaan yang kurang boleh tu terpaksa dilupakan...
tajuk layankan...

sal said...

Apabila terpandang wajahnya yg comel mongel..akupun hampir jatuh cinta..ikhlasnya hati mamawana, sungguhku terharu..

teruskan usaha seadanya..moga Allah melimpahkan rezki untuk mu.amin..

Fitri Senin said...

Mamawana,

Dak yg pkai spec ke..?

Saya sekolah d sek men sains selangor. Dkt x dgn lrt tu..??

MAT SOM said...

Ingatkan tadi Aeron Aziz yg ngorat...?

Pagi2 dah terkena

Sirah@Cyrah said...

comel kucing2 tu...

akuzle ayu said...

ALHAMDULILLAH!kenyang si oren...

mamawana said...

Gedek.. pagi2 makan roti canai kat situ ek.. patutler tak pernah jumpa. Heee...

mamawana said...

Solihin Zubir... sedeyyy nyerrr...

mamawana said...

Cho Zila... simpati kat yg bergelandangan..

mamawana said...

Sal... sedey.. terharu bila nengok kucin kelaparan

mamawana said...

Firi Senin.. kalu jln kaki dari sek. sains selangor tu jauh juga kalu jln kaki berpoloh dibueknyo..

mamawana said...

Mat Som.. terkena gak eh.. heee

mamawana said...

Sirah... yeap kucin tu comel2.

mamawana said...

Akuzle Ayu,

Rejeki utk dia.

ummu said...

salam mamawana
sedeqah walau dengan haiwan seperti kucing,tetap amalan yang mulia,kan kak.lagipun, Nabi SAW Sayang dgn kucing kan kak
p/s; suka dengan header akak

MaryaYusof said...

Salam mamawana,
Mulia sungguh hatimu dear...
Kesian kucing2 tukan.. semoga Allah membalas setiap perbuatan baikmu ;) Salam kenal & follow di sini~

Nida said...

Salam Mama..

Tajuk bikin sentaplah..hehe. Ingatkan siapa yang mengurat Mama.. rupa2nya si comel berwarna oren

munna said...

bagusnya mama... kadang2 pelik juga masih ada org yg sanggup bunuh dan sepak terajang si comel ni

Adnazthie said...

Assalam Mamawana,

Seronoknya hari-2 ada yang mengurat.

Cahaya said...

rse mcm nk bela plak kucing ni..cantik..tp ssh duk umah bertingkat2 nk bela kucing byk2..:( tp asalkan de yg syg kucing tu pun dh ckup..^_^

kim hyun mira said...

akak, mohon ye.. alaskan makanan dia dgn kertas surat khabar or plastik.. kesian dia.. makan ats lantai.. kotor.. nnti dia sakit pulak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...