Saturday, December 24, 2011

Jangan Mandi Bila Kenyang - Petua Lansing


Assalamualaikum,

Perut buncit dan pinggang yg besar sangat merunsingkan. Cari punya cari petua rang tuo, mamawana terjumpa catatan dlm buku lama.

Lepas makan jangan tidur.


Lepas makan jangan dok tersandaq cam nih kekenyangan sebab terlebih makan.

Dan jangan mandi bila kenyang. Utk mengelakkan perut buncit dan pinggang yg besar jangan sekali2 kali mandi apabila anda dalam keadaan kekenyangan (selepas makan) sekali pun anda rasa panas dan rimas.


Dan cara paling efektif utk mengecilkan perut ialah dgn meminum air campuran bahan kunyit dan asam, lengkuas dan gula merah. Atau minum shj perahan jus limau nipis bercampur madu 2-3 kali sehari (pagi, petang dan malam). Jadikan amalan harian.

Dan satu lagi petua

Delima Mekah yg manis banget.


Tumbuk 5 biji buah delima yg masih muda dgn lumat. Campurkan bahan ini dgn air suam2 kuku dan sedikit garam. Tapis bancuhan ini sehingga mendapat 1 gelas. Minumlah campuran ini sekali sehari pd waktu pagi. Lakukan sehingga satu minggu. Berat badan anda pasti akan menurun dgn sendirinya. Jgn terlalu banyak minum air tersebut krn badan akan menjadi kurus kering nanti.

Kebiasaannya, sejak dari dulu mamawana memang suka minum air jus limau nipis, jus lemon campur madu memang menjadi amalan harian utk breakfast dan lunch. Cubalah.. Insyaallah.


24 comments:

azieazah said...

Patutlah dia begitu langsing wpun dah ada anak dara dan anak teruna!

thanks, berkongsi petua.

sal said...

assalamualaikum mamawana..

lengkuas, asam, kunyit dan gula merah mengecilkan perut..ehhh patutlah perut ni kurus sikit..oooppp..gurau saja..

Hanis Azla said...

patutlah akak langsing.. terima kasih atas perkongsian ini ye kak.. boleh juga mencubanya nnt..

PCL said...

salam, mamawana mmg npk anggun lagi lah....owh ni la rahsianya.

Muaz Faris said...

eh, tips terbaik nih.. kehkehkeh

muazfaris.com

Acik Erna said...

Assalam mamawana..betul kata azie.patut mamawana masih langsing..
Rinud nak bertemu lagi dengan mamawana..

nyanyisunyi said...

Assalam mama

boleh amik petua ni bg kat kengkawan yg sibuk nk kempiskan perut...

Ibuhani said...

saya pn ada dgr tu....kalau mandi lepas makan nanti perut buncit....

Karbon Kopie said...

selalunya kalau lepas makan mmg xmandi. bukan sbb takut buncit tapi mesti muntah.huhu

MOKCIK AZWA said...

Salam Mamawana...petua yang menarik untuk dicuba..hehehe

thanks for sharing

mamawana said...

Aziezah..

Kebetulan kut, sebab memang sukar sayur, ulam dan jus limau dulu , kini dan selamanya...
heeeee........

mamawana said...

Sal pun kaya dgn petua nih...bagus

mamawana said...

Hanis Azla juga lagi vogue cam artis..

Anaa said...

saya nak kempiskan perut.. hihi.. nampaknya lepas ni kena mandi dulu, baru boleh makan kenyang2. hihhi..

mamawana said...

PCL,

Dah tua2 ni kena jaga kesihatan. Pernah rasa 75kg.. pastu kena jaga kesihatan.. idok ler seanggun mana pun.. cam orang kampung lelain juga.

mamawana said...

Muazfaris hehehe..

lelaki kena jaga juga jgn sampai cam pempuan bunting 9 bulan. hehe take care..

mamawana said...

Achik Erna,

Mwana Nak tempoyok kaco .... heeee

mamawana said...

nyanyisunyi.. mamawana pun terpesona nengok Ida slim cam anak dara gak.

mamawana said...

Ibuhani,

Miss you.. bila nak gather2..

mamawana said...

Salam karbon copie..

Dah makan kena relax dulu

mamawana said...

Mokchik Azwa

Cubalah.. insyaallah. Especially yg masih muda2.

mamawana said...

Anaa.. mama pun nak kempiskan perut juga... cepat bebenor naik nyer. Pantang makan... cepat jer naik badan nih.

ALoNa CintamaniszLite said...

Sy dh gemok skang ni, kak...hoho. Dlm byk2 cara tu..mgkn sy leh ikut yg minum air limau nipis tu aje, ngee..

akuzle ayu said...

ahah! lemon n madu...noted!! tengssss, kak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...