Saturday, August 6, 2011

Tarawikh Demi Tarawikh

Assalam dan Bismillah
Salam RamadhanYa Kareem,

Tarawikh 1

"Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa org2 yg benar2 berpuasa. Dan ibadah malamku ibadah org2 yg benar2 mengerjakan ibadah. Dan jagalah aku dari tidurnya org yg lalai. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekelian alam. Dan ampunilah aku wahai Tuhan Maha Pengampun daripada segala dosa.

Tarawikh 2

"Ya Allah, dekatkan aku kpd keredhaan Mu dan jauhkan aku drp kemurkaan serta balasan Mu. Berilah aku kemampuan membaca ayat2Mu dengan rahmatMu wahai Tuhan maha pengasih"


Tarawikh 3
Ya Allah, limpahkanlah aku dgn fikiran dan kewaspadaan serta jauhkan aku daripada kebodohan dan kesesatan. Sediakan bahagianku daripada kebaikan yg engkau turunkan, demi kemurahanMu Wahai Tuhan Maha Pemurah drp segala dermawan.


Tarawikh 4
Ya Allah, berilah kekuatan kpdku utk melaksanakan perintahMu dan berilah aku kemanisan berzikir. Berilah aku kekuatan melahirkan kesyukuran dgn kemuliaanMu. Dan jagalah aku dgn jagaan dan perlindungan Mu, Wahai Tuhan Maha Melihat.


Tarawikh 5
"Ya Allah, tempatkan aku dikalangan org yg sentiasa memohon keampunan. jadikanlah aku hambaMu yg solleh serta jadikanlah aku dikalangan auliya (org yg mndpt keutamaanMU) yg hampur disisiMu dgn kelembutan Mu, Wahai Tuhan yg Maha Pengasih daripada segala pengasih."
Tarawikh 6

"Ya Allah, jgnlah aku dihina krn perbuatan maksiatku kpdMU dan janganlah menyeksaku dgn balasanMu. Jauhkan aku drp sesuatu yg boleh mendatangkan kemurkaanMu dgn anugerah dan bantuanMu, wahai kemuncak keinginan org yg berkeinginan."


Tarawikh ke 7
"Ya Allah , bantulah aku utk mengerjakan puasa dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku drp dosa2nya. Dan berilah aku zikir utk mengingatiMU secara berterusan dgn taufik petunjukMu wahai pemberi petunjuk kpd org2 yg sesat."



Bila seluruh umur diselaputi dosa maka "takwa dan taubatlah" ubatnya. Bila semua harta adalah racun maka "zakatlah" penawarnya. Bila seluruh bulan adalah noda maka Ramadhanlah pemutihnya.

Buat renungan utk pembaca tersayang. Semoga kita berpeluang bertemu LailatulQadr.

23 comments:

Acik Erna said...

Assalam mamawana..insyaallah mudah2an

sal said...

ehhhhh syahdunya....

ameen..ameen ya robbilalamen..

moga ALLAH sentiasa merahmati dan memberkati kehidupan kita...

zino said...

semuga amal ibadat mendapat rahmatNya..

nyanyisunyi said...

Assalam mama..
teringin sgt nk berjemaah tarawikh di masjid atau surau tp keadaan tk mengizinkan...tiada transport...cuma buat di rumah sja insyallah..mudah2an puasa dan segala amalan kita diterima Allah.

Aida Azryn said...

InsyAllah... ;)

mamawana said...

Assalam semua

Achik Erna

Kita buat yg termampu.. yg terbaik.. ins'allah

mamawana said...

Ya sal,

kita terus menadah tangan penuh mengharap..

mamawana said...

Assalm zino

Semoga kita semua diberkati amalan2 kita. Amin.

mamawana said...

nyanyisunyi..

Ins'allah nanti dpt juga berjemaah. Takdak mesjid , surau yg dekat2 rumah? Sama2 Berdoa...

mamawana said...

Aiyda azryn

Semoga istiqamah dlm beramal.

Iffah Afeefah said...

erm best kan solat sesame

Niena Pengembara Ilahi said...

comel nye dak2 kecik pakai telekung kn.. ^^

secangkir madu merah said...

amin...

selesai sudah ramadhan hari ke 8.. alhamdulillah..

kak ina kl said...

salam dan selamat menyambut bulan ramadhan yang mulia. Semuga doa kita di terima olehnya.

Kamu gi haji tahun ni ker? Alhamdulliah

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

singgha folo..

IMANSHAH said...

Salam

seronok berterawikh, setahun sekali, takkan lepaskan

Abhamz said...

salam, tenang dan menginsafkan...

Ms. Dyla Qistina said...

DQ sayang mamawana sebab suka sharing ilmu akhirat. Terima kasih atas perkongsian, Allah Bless

delarocha said...

moga moga istiqomah

eelobor said...

Insya Allah, semoga keberkatan ibadah berjemaah di bulan puasa di teruskan ke bulan2 berikutnya. Amiin....

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Amin... moga Allah memperkenankan.

mamawana said...

Assalam Iffa Afeefah,

Jom solat bersama. heeee....

mamawana said...

Assalam Niena,

Kat mesjid ramai budak2 cute.. comel2..geram2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...