Saturday, July 23, 2011

Sebutir Nasi

Assalam,

Sekadar Renungan,

Sebutir Nasi



Sejak kecil aku sering diingatkan ibu
Makan biar tenang, usah gelojoh
Tangan mesti dicuci sebelum menjamah
Jangan sampai tumpah
Sepiring nasi hangat
Memang menambah lapar
Menambah rakus
Enak, walau lauknya cuma
Sambal belacan, kicap dan sebutir telur



Anak-anakku Sayang,
Bila sebutir nasi hinggap di tepian bibir
Kutip masukkan semula ke dalam mulut
Sebutir nasi jatuh di tepi pinggan
Kutip masukkan semula ke pinggan
dan teruskan makan
Jangan dibiarkan walau sebutir nasi jatuh ke lantai




Sebutir nasi itu tasbih, Boleh melancarkan darah
Menumbuh daging,
Makanlah dengan Bismillah
Sebutir nasi itu adalah zikir
Mengagung kebesaran Allah
Kelangsungan suatu ibadah
Syukur Atas kurniaan rezeki ini
Kerana di negera lain
Sebutir nasi amat sukar untuk dijamah.



Wasallam.

22 comments:

amir aizat said...

umi salu pesan, habiskan nasi smpi licin pinggan

sal said...

mula2 sebutir..lama2 jadi sekepal nasi yg mengenyangkan..

sekepal nasi, memberikan kita tenaga dan kekuatan utk meneruskan kelangsungan hidup..

Acik Erna said...

assalam mamawana..menginsafkan bila tengok gambar ni..
semoga kita dijadikan insan yang tau bersyukur..

Che Mid said...

Salam, sedang mendidik Deeja makan. Nak bersuap tak mahu, bila makan sendiri aduhai.. banyak ke lantai dari ke mulut..

azlina said...

asmlkm...

semuga kita menjadi insan yg selalu bersyukur...

mamawana said...

Assalam amir aizat

Ya, betul tu. makan biarsampai licin pinggan, jilat hujung2 jari lagi tauuu..... ada enzyme ada berkah..

mamawana said...

Salam caiyang Sal,

Yeap.. enaknyer sekepal nasi dari tangan kasih ibu yg memasak.

mamawana said...

Salam caiyang achik Erna

Sama2 kita insaf, sedihkan...

mamawana said...

Salam Che Mid,

begitulah, dalam sabar insyaallah anak2 memang begitu...

mamawana said...

Salam azlina,

Sama2 kita bersyukur.

secangkir madu merah said...

betultu.. setuju.. sebutir nasi adalah rezeki yg sepatutnya disyukuri...

suamiku kalau nasi jatuh terkeluar dari pinggan pun dia kutip dan makan.. kita ni masih pikir dua tiga kali..

walau apa pun, alhamdulillah sentiasa bersyukur dgn rezeki dari Allah...

shameel Iskandar said...

puisi yg meninsafkan, mengajar erti kesykuran. Mendidik hati dan jiwa agar berterima kasih kepada Tuhan

ïêmå å¢klê§ said...

biasanya bila dari kecik hidup senang selalu membazir..
susah nak bentuk dah bila dah besar...

KAMATO said...

kita kadang terlupa sebutir nasi itu cukup berharga

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Secara tiba2 Miss Mirror teringatkan nasi dan sambal belacan di dapur...jap lg nak makan la.. Jemput Mamawana!

mamawana said...

Assalam secangkirmadu merah

Sebutir nasi sangat berharga. Arwah ibu selalu cakap "Nasi menangis kalu kita tak makan habis"

mamawana said...

Assalam Shameel iskandar,

Welkam, sekadar berkongsi puisi tentang sebutir nasi. Kekadang nampak berbutir2 nasi terbuang dari kerak periuk... sob3

Arwah bonda dahulu sampai menjemur kerak hingga garing di bawah terik mentari then ibu buatkan bubur manis ...

mamawana said...

Welcome ïêmå å¢klê§

Nice nickname. Islam itu indah. Kalu di rumah tiada cahaya Islam. Carilah di mana2. Pokok pangkal hati yg berdoa utk mencari kasih Illahi insyaallah akan dipermudahkan hidayah dan pertolongan dari Allah swt.

mamawana said...

Welcome Kamato,

Menjamah nasi dgn Bismillah itu ibadah. Makan itu ibadah. Subhanallah.

mamawana said...

Assalam Miss Mirror

Sedapkan sambal belacan...nak join gak. ihiiiikkss

myamyza said...

subhanallah, semoga kite semua berada dikalangan orang2 yang bersyukur!

ummu said...

salam mamawana
betapa banyaknya
nimat dan rahmat
Allah buat kita
cuma kita yang sering alpa
kan kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...