Tuesday, April 19, 2011

Yahuu..dapat masuk SKIM RUMAH PERTAMAKU

Assalam,

Hati tergerak nak sentuh pasal Skim Rumah Pertamaku. Apa yang menarik sangat pasal skim ni? Sila baca kat sini

Cuba kita congak congek kembali pendapatan RM3,000.oo sebulan adakah mampu utk membiayai pinjaman perumahan tersebut.

Ansuran Kereta 500.00
Petrol 200.00
Ibubapa 500.00 (Sumbangan kpd Ibubapa masing2 suami / isteri)
Rumah Sewa 500.00
Dapur/Pasar 250.00
Belanja Harian 500.00 (suami & isteri di Opis)
Perubatan 100.00
Simpanan 200.00 (masing2 RM100.00)
Brg kering 200.00
Bahan bacaan 50.00
Api Letrik 50.00
Air 50.00
Maxis 120.00 (Suami isteri)
Astro 100.00

Jumlah RM3,320.00

Negatif dah. Camner tu? Rasanya suami isteri tanpa anak yang berpendapatan minimum RM3000 masih tidak mampu utk memiliki rumah tersebut yang berharga ratusan ribu ringgit. Rumah tersebut masih boleh dibeli seandainya berjimat cermat dan berbelanja scara berhemah. Contoh:

Tak perlu pakai kereta,. sebaliknya guna motor shj. Lebih jimat minyak

Sumbangan keluarga ibubapa masing2 hanya diberi RM100 shj utk ibubapa masing2

Rumah sewa flat kos rendah pun dah RM500 so takleh jimat melainkan tinggal bersama menumpang dirumah ibubapa sehingga rumah Skim Rumah pertamaku siap

Duit dapur/pasar tak perlu dibudgetkan sebab masing2 dah makan di opis.

Masing2 belanja RM150 shj sebg belanja harian ketika keluar bekerja

Belanja perubatan ditiadakan sebab pergi shj ke hospital kerajaan bila sakit

Brg kperluan kering spt shampoo, bedak, ubat nyamuk dsb dijimatkan menjadi RM150 shj.

Bahan bacaan ditiadakan sebab baca shj akhbar d percuma di pejabat masing2.

Jimatkan api menjadi RM30.00 (Jgn guna petis ais or aircond di rumah)

Jimatkan air sehinnga menjadi RM20.00 shj sebulan

Suami isteri guna topup Maxis seorg RM30 shj sebulan.

Astro ditiadakan.

Tengok... tengok...bijak tak berjimat cermat. Yehaaa baru dapat save duit utk Skim Rumah Pertama ku. Banyak lah bijak ekau berjimat. Ada yg kena lotup kang. Rasanya gaji RM3000 masih bertakok di rumah Kos Rendah macam saya. Sob3...... huwaaaaaaaa

Jangan marah. Just to share some ideas. Think. Wassalam.

22 comments:

Ummi Salsabila said...

skang kos hidup tinggi kan.harga rumah pun melambung2 naik.Takut tgk :)

Ummi Humaira said...

salam mamawana...

kalau ummi yg tak bekerja ,tak leh buat congak langsung , hui hui hui.

Zaitun said...

Salam mamawana

Bab nak kurang sana sini tu kak Zai tak pandai.

hamzah ian said...

gua duk hostel lagi.. keh keh

secangkir madu merah said...

itu belum masuk shopping beli baju kerja, baju kecik, seluar kecik, kasut, lipstik, tudung.. ish banyak lagi le.. memang tak cukup, itu belum masuk belanja anak2 lagi..nak coklat, nak eskrim, nak pensel, nak menan..ish pening pening pening...

sal said...

pandainya songak2..
klu nak senang, memang kenai pandai budget..

so tkdelah berbelanja diluar kemampuan..ada simpanan..dpt beli umah..huhu

mamawana said...

Assalam all,

Salam Sal,

Yep, kos hidup di bandar mencanak tingginya. Gaji 3000 sekadar cukup makan. Kuar pagi pulang petang, malah menambah hutang...sob3

mamawana said...

Assalam Ummi Humaira

Terpaksa congak almaklumlah putar2 memikir bgmn meneruskan kehidupan.. demi survivor..

mamawana said...

Zaitun, mwana pun tak pandai nak kurang sana sini sebab memang dah biasa kekurangan...

mamawana said...

Assalam Hamzah ian,

Seronoknyer dok hostel tapi masih kena menabung utk kawen nanti...

mamawana said...

Secangkir madu merah,

Begitulah kehidupan ... duit mengalir kuar spt air. Camna bleh kuar idea gaji 3000 layak skim Rumah pertama ku, berjanggut ler nak ngabeh hutang. Gaji 3000 dok rumah kos rendah cam setinggan jugak.

mamawana said...

Sal,

Suka atau tidak, wajib budget, jimat sana sini. Taklah sampai makan 3x sehari dijimat jadi makan 1x sehari. Mcm baju tu bleh lagi kalu maintain. 15-20 tahun masih bleh pakai baju yg sama mcm mamawana....hahahaha pocah tembolang den..

wani said...

hehe betul2 .kalao gaji 3ribu pun hanya mampu di umah kos rendah,samala kita....harga umah,brg,apasaja naik kecuali gaji yangtaknaik2 uwaawaaaa..sabar je la,syukur....tapi bila dkt2 ujung bulan mula la gelabah korek lobang...blom lagi masuk bab htr anak pi pengasuh dah 300rm...phehhh

nukilanaffiza... said...

hmm..memang zaman skang tak dapat nak tampung dgn pendapatan mcm tu...saya ni suami isteri tanpa anak...masih tak cukup...rumah sewa mahal..keta mahal..minyak nak naik lagi...mcm2la...maknanya tak dapatla nk dapatkan skim tu..huhuhuh

tasekM said...

barang makin mahal.
nilai duit makin sikit.
alahai...







z159

ibuintan said...

jimat cermat amalan mulia... tak semua juga boleh dijimatkan

mamawana said...

Assalam Wani,

Iyolah kan, apo nak dibuek. Belanjo lebih bosar dari gaji...sob3

mamawana said...

Welcom nukilanaffiza,

Gaji RM3000 kategori miskin bandar gitu.... anak kat U kat sek men.....
Camno Pak Montori cakap layak SKIm Rumah pertama tu... kalu laki bini kojo gaji RM3000 dua org campur anak mano cukup an .... Gaji 10000 jo yg boleh beli ghuman 200ribu ke atas...

mamawana said...

tasekM

Yo...brg2 makin mahal...sodih bonar den...

mamawana said...

Assalam ibuintan,

Bener sekali, tidak semua yg boleh dijimatkan. Apa kan daya, bawak bekal ke opis or berpuasa ajerlah ... Pak2 Menteri sila turun padang dan cubo amik gaji 3000 je sebulan spt kami... lobihan gaji tu sodokahkan kat warga miskin bandar...

EZAN IDMA said...

waaa. kos hidup makin tggi. cmne ni? haha

mamawana said...

Kena belajar rajin2 amin master PHd then kojo bosar gaji bosar....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...