Tuesday, January 4, 2011

AZAM SMART Atau Sekadar Harapan


Assalamualaikum,

Suatu ketika dahulu, sebelum tercapai segala impian, pernah berazam nak dapat Diploma dlm masa 3 -3 setengah tahun, berazam nak dapatkan sijil dekan, dah dapat pastu berazam lak nak jadi siswazah. Dah dpt degree 3 tahun pastu nak target apa lak. Nak beli keta? Beli umah? Rasanya itu bukan azam tapi sekadar keinginan dan harapan. Rupa2nya Tuhan bagi semua detik hati itu. Bila Tuhan dah bagi semua tu nak apa lagi?

Azam mesti SMART. Specific, Measurable, Atttainable, Relialistic and Timely. Betul ka? Hmmm..betul betul. Azam mesti dinyatakan Specific, sebagai contoh nak gi Umrah hujung 2011. Jadi, kena simpan duit Rm6,000 setahun. So, kena tabung Rm500 sebulan. Boleh ka tu? Kang ikat perut plak tak makan. Huhuhu... takpa, demi azam yg sungguh2 insyaallah tercapai. Measurable..azam tu boleh diukur ka? Tak boleh tapi nak mencapai tu kena ada ukuran. Logik ka tak? Sedangkan jalan nak mendaki Gunung Kinabalu mesti ada cara, ada jalan . Jalan nak mendaki Gunung Everest pun mesti ada kan? Attainable..mesti yg boleh dicapai, bukan yg mustahil. Realistic...azam pun yeap mesti yg nyata mudah dicapai bukan angan2 mat jenin. Dan Timely, dinyatakan tempoh hasil pencapaian ie capai dlm masa 3 minggu, 5 bulan atau capai dlm masa setahun?

Macam tulah kiraannya. Mwana bukanlah bijak nak bercerita fasal azam nih. Tetapi, sekadar mencabar anak2 sendiri supaya menjadi lebih baik daripada ibu mereka. Biar mereka rasa terpukul (terpukul dgn bebelan mama...ihiikkss). Yang penting kita telah berusaha dan mencuba segala daya upaya ktia. Hasil mahsulnya rezeki itu di tangan Allah swt. Ijazah berjela2 pun belum tentu rezeki datang melimpah ruah. Walau dalam seribu rintangan, hidup kena diteruskan juga, buat yg terbaik, setiap halangan dan cabaran itu sebenarnya banyak hikmah yg menanti. Allah swt menyediakan rezeki yg melimpah ruah utk hamba2nya yg berusaha. Hanya perlu pandai mencari jalan2 rezeki yg halal. Mama suka wat mindmapping. Apa2 shj jln pintas corat coret dgn mind mapping spt contoh dibawah ini. Anak2 pun mama galakkan wat mindmapping utk nota2 mrk. Layan.....


Perkongsian dari yahoo

Sesekali teringin di hati nak belajar pondok. Nak merasa duduk kat pondok seminggu dua. Dimana? Bgmn? Dgn siapa? Bolehka? Bercoti2 di pondok dgn Guru/ustazah yg mursyid? Bagaiomana pula S.M.A.R.T dlm Islam?

Muhasabah diri:

Do you know where you are going?

  • Journey in this world - Yes, eg Langkawi for a holiday
  • Journey to the hereafter - No, It can be at anytime or suddenly.

Do you know when you will be going?
  • Journey in this world - Yes, esok lusa, minggu depan.
  • Journey to the hereafter - No, It can be at anytime or suddenly. Tiba2 dia pergi tak kembali.

Do you know when you will be returning?
  • Journey in this world - Yes
  • Journey to the hereafter - Never, one way ticket. Pergi tak kembali.
Do you know how long will you be gone?
  • Journey in this world - 2 weeks
  • Journey to the hereafter - Forever, million years.Eternity. Kekal di alam akhirat.
Do yo have the opportunity to say farewell to your family and friends before you go?
  • Journey in this world - Yes.
  • Journey to the hereafter - No.
Do you know what currency to take?

Journey in this world - Rm/credit card/travellers cheque
  • Journey to the hereafter - Good deeds, But have I saved enough? Cukupkah amalan2 ku?

Do you know what provisions to take?
  • Journey in this world - Clothes, jewellery e, hanfon, sunglass etc.
  • Journey to the hereafter - Yes, few meters of cloth only. Bersedia hanya dgn kain kafan.
Have you planned adequately for the journey?
  • Journey in this world Yes
  • Journey to the hereafter - I dont know. I haven't thought about it much.
Terus, kita kena seimbangkan laluan di dunia untuk menuju ke ahirat yang abadi. Rumahku Syuargaku. Syurga di dunia dan syurga di akhirat jua. Bahagianya jiwa yg kembali dgn tenang. InsyaAllah.

21 comments:

Anisa Hang Tuah said...

woww.mindmapping.
sound nice..

nis tak pernah terfikir nak buat mindmapping..

mamawana said...

Yes Anisa...corat coret sekadar planning yg simple. Cobain. Insyaallah.

wahida said...

saya x de azam.malas nak pasang azam..huhuhu..

sal said...

memang bes tazkirah petang mamawana...kesimpulannya : moga kita bahagia dan sejahtera di dunia dan di akhirat brsama family..yee..

Miecyber said...

Good information and facts.

Bahana dadah

Zaitun said...

Bagus tazkirahnya boleh kak Zai copy,panduan untuk diri sendiri.

mamawana said...

Assalam Wahida

No azam...heeee ada tu...diam2 jer

mamawana said...

Salam caiyang sal...

ya...moga bahagia bersama.

mamawana said...

Miecyber...tqvm.

mamawana said...

Assalam Zaitun

Silakan kak Zai.. sampaikanlah... share.

maiyah said...

sy bukan berazam tp niat dah berbulan-bulan dah nk kuar x mau lepakkkkk jek hehe

New Hope said...

very smart


MASUK AKAL KAH

Sharinginfoz said...

thanks for sharing

Nana said...

owh penah jadi org kramat la dulu ek hehe
salam kenal

AngahSayang2314 said...

hehehe thanks singgah teratak angah yeeee
4llow u back

Hanim Mahali said...

perancangan yang bagus... boleh dijadikan panduan... thanx ^_^ suka

mamawana said...

Assalam maiyah

Jom kuar lepak lepak pekena teh tarik...heee

mamawana said...

Assalam New Hope..

Tq for visiting.

mamawana said...

Assalam sharinginfoz..and Nana from keramat

mamawana said...

Assalam angahsayang 1234...eh eh..terbalik lak 2314

mamawana said...

Salam caiyang Hanimmahali

Mindmapping memudahkan ingatan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...