Monday, September 20, 2010

Agen kad Kredit Perdaya & Kelentong? Hutang lagi..

Salam hormat bloggers..

Hmm.. Ingin berkongsi satu cerita rakan yg rasa tertipu dgn agent kredit kad :

Seorg rakan menceritakan bhw ketika berurusan dgn sebuah bank tempatan yg terkenal, besar, teguh,peramah dan bersetuju utk memohon kad kredit bank tersebut setelah berbincang dgn berhemah. Rakan ni pun dpt cenderahati krn permohonan tsbt. Masalahnyer ialah tanpa disedari dicelah2 ribuan org berada di sekeliling meja tsbt rupa2nya tdpt beberapa agent kad lain yg kureng profesionalismanya cuba memujuk rayu berkeliaran disekeliling rakan ini (4-5 org agent kredit kad bank2 lain, umpama harimau kelaparan yg nak ngap mangsanya). Agent kad yg lain2 tsbt juga menawarkan cenderahati atas setiap permohonan. Rakan ni rimas dan tak kuasa nak layan tapi bersetuju tambah satu kad shj lagi. Tanpa disedari kad pengenalan beliau telah pun berpas-pas tgn antara agent2 tsbt utk difotokopi bagi permohonan bank mrk pula . Rakan ni dlm gelisah dan nak cepat main sign ajer borang2 tsbt krn nak cepat berlalu tanpa mengesyaki apa2.

Beberapa minggu kemudian rakan ni dpt kiriman pos surat & sekeping kredit kad yg pertama dipohon. Menyedari kurang kemampuan utk memiliki kad kredit, dgn rasa rendah diri dan berhemah telah menghubungi bank pertama utk membatalkan penggunaan kad tsbt. Fine, tiada masalah. Bank yg besar, teguh , peramah itu memang profesional tidakpun mengenakan sebarang caj.

Masalahnya timbul bila ada satu bank yg meminta rakan utk mengambil kad kredit tsbt di pejabat pos. Rakan ini tidak berminat dan krn kesibukan tidaklah pergi mengambil kad kredit itu. Beliau menghubungi pihak bank itu tetapi gagal krn talian sentiasa sibuk. Setelah beberapa kali menelefon akhirnya berjaya utk membatalkan penggunaan kad kredit itu. Namun, peliknya bank itu tetap mengenakan RM50 caj atas arahan Bank Negara katanya. Pengguna mesti membayar caj itu. Denda lewat RM5.00 sekiranya gagal menjelaskan pd tarikh ditetapkan. Rakan ini tidak mahu membayar caj krn tidak pernah memiliki/mengaktifkan kad tsbt. Sehingga kini denda dan yuran yg kena dibayar meningkat menjadi RM70.00 Kalu anda yg terkena adakah anda akan membayar kpd bank tsbt?

(Simpati, Mama pun naik rimas dgn trik menipu agent kredit kad ni.. Pihak yg berwajip harap pantau agent ni). Agent kad ini berkeliaran mengganggu pengguna di pam2 minyak, pasaraya2 dll kakilima. Kalu pengguna berminat biar mrk usahakan sendiri pergi ke bank2 utk mohon kad kredit tu. Jgn kacau orang lorrr....Bukan Along tapi mahu tolong. Akhirnya pengguna yg tertipu / terlopong. Ramai yg dah terkena. Hmmmm.... Baca seterusnyer ..

http://www.marketwatch.com/story/new-credit-card-tricks-snare-consumers

By Jennifer Waters, MarketWatch

CHICAGO (MarketWatch) -- Just when you thought it was safe to trust your credit-card issuer again, along come new warnings about how they might be scamming you.

On Wednesday, Democratic Sen. Charles Schumer of New York sent a letter to the Federal Reserve about the big jump in offers for professional or business credit cards sent to consumers in the first quarter.

***********************

Credit cards: Making it harder for customers

2010/09/20
H.C.S. , Petaling Jaya, Selangor
letters@nst.com
Share |

HSBC is making it very inconvenient for credit card customers.

Recently, without seeking my approval, it converted my monthly credit card statement into an e-statement.


Read more: Credit cards: Making it harder for customers http://www.nst.com.my/nst/articles/19cards/Article/#ixzz104qyNXLt


Bila baca paper harini, kesah hutang PTPTN, fresh graduate shopping spree bila dpt kredit kad...hati2 nanti bangkrup.

Camner? Raya..Open house sana sini. Ikut kemampuan itukan lebih baik. Tapi bagus juga, walau tak berkemampuan masih ingin bersedekah sehingget dua dlm jumlah RM100-RM200 bagi meraikan kanak2 yg dtg beraya kat rumah. Yg mampu bleh sediakan RM1000 lebih ker.

Rasanya idilfitri 2010 ni, wat potluck jer kat opis secara besar2an. Lagi meriah. Permisi.

7 comments:

ashra said...

dulu masa sy keje,bank rimau mmg bank masuk gaji pekerja2.tapi,yang jahatnye,mereka pepandai wat panggilan kat kita,kononnya kita antara terpilih.kalu berminat,agen die akan dtg opis lagi tandatangan tuk terima kad kredit.
tapi,ada kes,trus2 die anto kad tu pada org2 tertentu.kononnya da sahkan dlm tepon.

nasib baik,sy jenis kalu dapat call dr agen2 gni,mmg trus tak layan.smpi dorang hempas tepon tuk letak.keke.

Melor said...

salam mamawana. betul tu ramai betul yg kerja nak megenakan org. tak ke mereka rasa bersalah krn dah menyusahkan org. tak berkat rezeki mcm tu tau.

kak Erna said...

salam mamawana.ejen2 ni dah pandai mendatangi opis..gomen jugak..
kalau rasa tak mau sangkut..terpaksa la..keluar dari opis..smpai dia orang balik..kesian jugak.tapi dah tak mampu..nak buat camanakan..

Ibuhani said...

Salam mamawana...kad credit ni ada buruk n baiknya....tp byk buruk dr baiknya sebenarnya. Kena gunakan cara berhemah kalau tdk....diri sendiri yg terjerat!

sahromnasrudin said...

salam ziarah..kenal blog ini dr blog sinomosa..nice blog wz nice entri..keep it up ;-)

Kamsiah said...

salam
mmg cukup rimas,terutama kat shopping complex...dgn muka tebalnya mereka pujuk raya org ramai ...saya dan suami biasanya buat dekkk ja..dan bertegas"saya tak mahu"

MrsNor said...

akak kalau kena tahan kat shopping mall oleh agen2 apa2 sekali pun...akak akan cakap "maaf dik akak takut jerangkap samar perangkap maut " terngaman-ngaman mrk..padan muka hahah jahat akak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...