Saturday, July 3, 2010

Now you know......??-+/#@%^&! Dengki dan iri

Salam Caiyang semua...

After so many years of hardwork, love and friendships ....jeng..jeng..jeng. Baru ku tahu .... ghopa2nya ..suspensssssss

Masih ada org tak berubah, ceramah demi ceramah, motivasi demi motivasi, biar Al Quran dibaca, solat didirikan namun...uhukkkssss...

Masih cemburu bila sahabat dapat increment lebih, cemburu bila sahabat golak lebey, cemburu bila sahabat naik pangkat, cemburu bila sahabat berpakaian lebih cantik dari dia, cemburu bila sahabat di puji2 oleh rakan2 lain/ cemburu bila sahabat ditegur mesra oleh org lain, cemburu bila sahabat lebih tenang dan bahagia.. cemburu bila sahabat busy dgn aktiviti mesjid dan surau........cemburunyer dia .......... Kasihan dia....berpenyakit hati.


Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang. (Al- Hasyr [59] : 10 )

Sedeyyyy......terasa spt didiskriminasi? Anda sedey kah kalu org yg sebegitu berlalu wat donor jer di hadapan anda. (Walau dia wujud ka tak wujud ka kita tak luak apa2 pun dan tak menambah apa2 pun dlm kehidupan kita.)

Orang bodoh tidak akan berpuashati dengan semua yang telah dicapainya melainkan hanya merasa irihati terhadap keberhasilan orang lain.

Dugaan demi dugaan...........................

Dengki dan iri hati biarlah bertempat:

Rasul s.a.w. Bersabda: "Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaiatu: Seseorg yg telah dikurniakan Allah swt harta lalu dibelanjakan ia kejalan yg benar (yg diredhai oleh Allah swt) dan org yg dikurniakan oleh Allah swt ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan ilmunya (Al Quran dan Hadis) serta diajarkannya pula kepada org2 lain.

Mungkingkah dia sahabat baik anda atau org paling dekat dengan anda atau rakan sekerja anda.? Renung renungkan...fikir fikirkan...

14 comments:

kakcikseroja said...

Salam Mamawana..

kakcik dah malas nak fikir.. biarkanlah apa yang berlalu itu terus berlalu! Cuma, tanda kasih seseama insan, kita doakan segala yang terbaik buatnya dan buat kita juga. :)

idayusof. said...

Biasala manusia ni rambut sama hitam tp hati lain2.So kita sendiri kena hati2 bila berkawan n jaga tutur kata yg keluar dr mulut kita......

al-lavendari said...

salam.

biarlah kita dicemburui atau mencemburi dalam dua perkara seperti yang di sabdakan oleh Nabi SAW itu.

Kamsiah said...

salam mama
org yg tak pernah puas ati,dengki..adalah org yg jiwanya kosong,sentiasa merasa tak puas dgn apa yg ada...
biarkan ja...bg saya takde kawan mcm tu pun takpe...

kak Erna said...

salam mamawana..masyaallah..terima kasih..akak pernah nak buat n3 saperti ini..tapi..tidak tertuliskan..dan sangatlah berpuas hati hari ini..bila membaca n3 mamawana ni..dulu.dek..tersangat lah geram dan keciwa dengan rakan yang begitu akak hanya menyepi diri..
sebab rasanya tak patut ada rasa itu umor dah makin banyak..bersihkan hati..tapi tidak..dan akhirnya..akak mengundurkan diri..dari menjadi rakannya..rasa tak rugi.hilang seorang...jika...apa sahaja yang kita pakai..apa sahaja...yang kita dapat..semuanya..menjadi umpatan...

Melor said...

salam. buat tak tahu je. Lama2 dia jugak yg makan hati.

mamawana said...

Salam caiyang kakcik seroja.....

Betul tu. Malas dah nak fikir kan. Cuma sesekali ia terlintas di fikiran. Biarkanlah dia terjun dgn labu labunyer. Lemas dlm iri hati nyer. Nanti ada virus dlm hati...

Kita hepi kepi kan diri kan kan kan...

mamawana said...

Salam caiyang Iayusof

Iya..benar sekali bicaramu Ida... Jaga lidah jaga tutur kata...

mamawana said...

Salam al lavendari

Tq visit mama cini.

mamawana said...

Salam caiyang Kamsiah

Betul tu. Tak kawan dgn dia pun... Tuhan beri kita ramai lagi kawan2 yg lebih baik. Alhamdulillahirabbil alamin. Jauhi manusia hipokrit dan berwajah2 ini...

mamawana said...

Salam caiyang kak erna

Betul tu. Tak rugi mengundur diri. Kekadang doa2 kita umumnya, kita tuju pd adikberadik , saudara mara, handai taulan dan sahabat2 yg baik, jiran2 yg solleh yg semakin hari semakin dekat dgn kita. Kita pun faham naper dia pulak yg semakin jauh....Sayangnyer dia tak termasuk dlm doa2 kita gamaknyer...hu3....
Alhamdulillahirabbil alaminn....

mamawana said...

Salam caiyang Melur

Wangi jek umah mama bila Melor masuk. heeee....wat donor jer kan...


Tq for all the lovely comments.

ikiqzana said...

sapa yg cemburu, iri hati.. sakit hati tu... meh den sekeh2 kepala dia.. hihihi

mamawana said...

Welkam zana

Hehe.....amboi...dah balik dari bercoti coti ker...? Any oleh oleh for me ah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...