Thursday, July 15, 2010

Hidup adalah perjuangan


Aku masih bersyukur
Walau seorang miskin yang bukan termiskin
Menumpang teduh di pondok reput, bertangga kayu
Bukan bertangga batu
Saban hari menelan nasi putih
Kalu ada ikan kering tetap bersyukur


Kadangkala sekadar menelan dua tiga sudu bubur nasi
Kerana tong beras telah kosong
kantong pun tanpa pitih

Masih senyum menelan bubur dgn sambal belacan
dari pohon cili yg dipetik di belakang dapur


Sambal dicicah dgn pucuk ubi tanaman abah di lereng bukit
di depan pondok buruk


Enaknyer dengan seribu syukur
kerana masih punya tempat tinggal
Masih mampu bertahan dgn makanan ala kadar
Tidak spt mereka
Yang kebuluran di medan perang
yang kedinginan dlm cuaca sejuk
Yang terbuang di daerah asing
Menjadi pelarian
Penyakit dan kebuluran


Kekejaman
Tentang bangsa yg dilaknat Tuhan

Al Quran untuk mereka yang beriman,
Yang beramal dengan ilmu dan kalam Tuhan

Selamatkan saudara kita
dari penindasan
Hidup adalah perjuangan
Ingat janji Tuhan............kemenangan pasti mendatang

Di pondok buruk, miskin dan kekurangan
Alhamdulillah, lafaz syukur dgn nikmat Tuhan

27 comments:

Ibuhani said...

salam mamawana...... Bersyukur krn ada org lain yg lebih susah dr kita....n saudara seislam kita juga dlm perlindungan Allah SWT:)

ashra said...

salam mamawana..
btul tu..kita bersyukurkan wpun rezeki tu tak semewah,tapi,hidup masih selesa dab lengkap kan

Centado said...

maha suci Allah

Kamsiah said...

salam
kata org,jgn bandigkan diri kita dgn mereka yg lbh kaya drpd kita,tp bandingkan diri dgn mereka yg serba kekurangan drpd kita,barulah timbul rasa syukur....

kak Erna said...

mamawana..syukor..walau pun hidup sederhana..tapi kita masih dapat makan dan ada tempat berteduh..

idayusof. said...

Teringat masa zaman kecik2 Ida dulu.Klu beras habis mak akan masak bubur utk kami adik-beradik pastu gi cari sayur2 kg kat belakang rumah.Sekarang ni anak2 Ida tak pandai mkn bubur nasi even ubi kayu rebus pun tak mkn.Bertuah sggh anak2 skrg byk instant food n penyakit pun senang dpt.

Cik Yang said...

Salam!! Wawa, Bersyukur generasi muda yang mempunyai kesedaran yang tinggi.. Alhamdulillah.
Mamawana ~ Terima kasih Ucapannya... Saya menghargainya. Salam.

Ummi Humaira said...

salam mamawana..

walau hanya makan ikan masin tp kita masih aman dr penindasan ,maha suci Allah ..

SELAMATKAN LAH SAUDARA SEAGAMA KAMI YA ALLAH

kayteeze said...

Salam mama, sesungguhnya kita amat bersyukur namun masih tidak lupa pada saudara-saudara kita yang dalam kesusahan...

ikiqzana said...

sesungguhnyer zana pon bersyukur dari apa yg ALLAH berikan skrg.. alhamdulillah.

mamawana said...

Salam caiyang Ibuhani

Yep, Ketika dalam kesihatan yg terganggu, demam ker apa ker..betapa insaf dan sedar bahawa kesihatan itulah yg paling penting dlm dunia ini. Kesihatan lebih penting dari emas permata dan intan berlian. Walau tiada kekayaan asal sihat dan gembira alhamdulillah.

mamawana said...

Salam caiyang ashra..

Sodap you makan nasi panas2 cicah sambal belacan and kicap and pucuk ubi. :-)

mamawana said...

Salam centado

mamawana said...

Salam caiyang kamsiah.

Benar sekali. Kekadang mama sedih cos tak dpt beri kekayaan pd anak2 tapi mama terkejut bila anak2 selalu cakap betapa mereka sgt2 bersyukur dlm kehidupan ini. Alhamdulillah.

mamawana said...

Salam caiyang erna

Syukur dan terus bersyukur :-)

Tak mo poningkan kapalo den. ihiks.

mamawana said...

Salam caiyang idayusof...

Sodap ajar anak2 makan ubi robus cicah kelapo or sambal belacan. Sodappp uu.. Jgn lupa ubi kayu tu punya khasiat melambatkan proses gula masuk ke dlm darah so sempat menyelamatkan diri dari terkena koncing manih...(Kato doktor kek TV, siaran apo tah lupo dah)

mamawana said...

Salam caiyang Cik Yang....

mamawana said...

Salam caiyang Ummi Humaira

Sodapnyo makan nasi panas dgn ikan koring. Slurppp..

Aida Ali said...

Salam singgah. Perjuangan perlu diteruskan. Supaya hidup kita bermakna dan berperisa. Umpama makan pucuk ubi colek sambal tu. Mmmm... sedap tu.

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Oh saya suka semua makanan2 kampung yg awak paparkan tu...sedapnyaa..suasana perkampungan itu pun sungguh mendamaikan...... I likee....

ZihNuN FaTiN said...

sedapnya mama bubur tu...huhuhu

secangkir madu merah said...

alhamdulillah syukur diatas setiap apa yg dikurniakan kpd kita...walau hanya sekadar ikan masin dan bubur nasi....

izan said...

mamawana...

dan bersyukur kerana diberikan kesihatan yg sihat dan dapat menikmati makanan yang elok2 dalam keadaan yang sempurna...

nabilah_2908 said...

alhamdulillah..bersyukur dgn apa yg telah dikuniakan sekarang.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
BUSY MONDAY

mamawana said...

Salam caiyang Aida Ali and Miss Mirror...welkam...welkam

mamawana said...

Salam caiyang Zihnunfatin...Secangkirmadumerah...

Mai umah mama nanti mama jamu bubur nasi ekkk....kita bentang tikar makan sama2...ihiks

mamawana said...

Salam caiyang izan...nabillah

Mai umah mama sini...tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...