Saturday, May 15, 2010

Suatu Perjalanan

Bila anak2 nakal

Mama lotih tak kuasa nak layan antar ajer ker

dan

membentuk jiwa, melentur buluh biar dari rebungnyer. Lalu.....


Sejuk perut ibu mengandung, sesejuk desir angin dan air batu gunung dgn doa2 anakanda..


Dan bonda terus mencari rezeki nan halal...



utk sesuap nasi, menjual kueh, menjual kerepek, pernah bonda mjual brg2 lusuh/terpakai, besi2 buruk.... ah sebuah kehidupan ini. Tiada siapa mengerti dan menduga walau segulung ijazah tergenggam di tangan apalah nilai nya andai.........
kehidupan ini memerlukan pelbagai desakan ...
dlm membesar dan mendidik anak2


dari sekecil tapak tangan hingga kalian dewasa


dan bakal meninggalkan mama utk ke menara gading atau
mungkin mama yg dipanggil dahulu belum sempat utk menjadi spt nenda..


Salam riadah, kekal sihat utk membanyakkan amal..

37 comments:

sayangsayangibu said...

mama
untung anak anak sekarang macam macam kem ada untuk membentuk peribadi.

maiyah said...

mmg sejuk perut kalo anak2 tunjukkan sifat yg baik, mudah-mudahan kita suma akan diberkati..

kak Erna said...

mamawana..memang sejok perut ibu..dan andai kata..ibu rasa telah berbuat yang terbaik untuk anakanada..bila dewasa.mereka .membuatkan hati ibunda terluka..apakan daya..namun..doa buat anakanda..tetap dipohonkan semoga anakanda..diberkati dan dilindongi allah sentiasa

zino said...

salam hujung minggu..

hai said...

sebut pasal keropok..teringat dulu mak pernah jual keropok yang dipek 10 sen sebungkus..depan kami seorang jiran menegur...ala kak,10 sen pun nak kutip!!...jgn kata hati emak,hati kami turut terguris.Tapi itu la pengorbanan mak....mak x marah..mak pesan pada kami,hidup ni jgn jadi sombong...walaupun 10 sen tu nampak kecik,tapi kalau kurang 10 sen,takkan jadi seringgit!!

Melor said...

tq. jengok blog melor dan follow skali. melor follow mamawana ye

Kamsiah said...

mama..mcm ni la kita...dulu kitav yg 'tinggalkan' ibu ayah..membina hidup sendiri...sekarang kita 'ditinggalkan' anak2...utk membina hidup mereka sendiri...last2 kita dgn hubby ja kat rumah...

nza said...

bahagia seorg ibu bila lihat anak2 brjaya n jd ank yg mendengar kata....

mamawana said...

Sayang2ibu...

Yeap ..kem banyak pilih ikut kemampuan. Biasa antar ke mesjid aje, budget murah skit. ihikk...

mamawana said...

Salam caiyang maiyah...

Kita berusa melaksanakan tanggung jawab sbg ibubapa. Hasilnya semoga Allah swt memberkati usaha murni setiap ibubapa. Mudah2an anak2 kita menjadi anak2 yg solleh. AMin.

mamawana said...

salam caiyang Erna..

Ya, sedey kalu anak2 tidak mengingati ibubapa kan. Berdoalah kita sama2 utk mendpt anak2 dan jenerasi cucu cicit kita yg solleh/sollehah. Amin.

mamawana said...

Salam hai...

Sikit sikit lama2 jadi bukit kan. Walau 5 sen atau 10 sen tetap ada harga dan nilainyer.

mamawana said...

Salam Melor,

wangi jer dgn bunga melor bila melor masuk sini. ihiiik..

mamawana said...

Salam Kamsiah...

Sedey rindu kat depa bila depa takdak nanti. huhuhu...Tapi depa mesti mari tinggal dgn kita juga harap2nyer...

mamawana said...

Salam nza....

Bahagia dan kembali dgn tenang setelah melaksanakan tanggungjawap sebaik mungkin. Kita kembali membawa/mengharap doa dan amal anak2 yg soleh. Amin.

Azima said...

Salam Mamawana,

Sejuk perut ibu yg mengandung bila punya anak yg mendengar kata dan berjaya serta sentiasa mendoakan ayah dan ibu..

Semoga Mamawana dikurniakan kesihatan yg baik dan dipanjangkan umur utk sama2 merasa kejayaan anak2..InsyaAllah

iqbalsyarie said...

Hehe..setuju!untung anak-anak sekarang sbb ada macam-mcm kem motivasi.Tapi rugi anak-anak sekarang sbb ada mcm2...tv,internet dll.heeehe

Apapun,saya nak ucap selamat hari guru.Ibu ialah guru anaknya~

shaniza said...

Salam..
Anak2 sekarang lebih beruntung drp kita.. tapi kitalah yg perlu mencorak agar hidup mereka tak menyimpang dr landasan Islam..

noorlara said...

bukan anak-anak namanya kalau tak nakal dan bukan ibu namanya kalau tak berkorban untuk anak-anak.

tak gitu?

annie said...

mama, awat touching na??? tapi 'anak' mama yg pakai spek yg dok lepak kat sofa tu mmg hensem betul lah..ganteng !!

mamawana said...

Salam caiyang Azima...

Tq. Sama2.

mamawana said...

Salam iqbal...

Dulu, kini dan akan datang... pancaroba tetap menanti di hadapan. Spt kita jadi hamba yg merdeka... anak2 dididik utk melalui jln sirotolmustaqiiim. Apa pun yg mdtg tepuk dada tanya iman.

mamawana said...

salam shaniza.....welkam

mamawana said...

salam noorlara....

Mama dulu pun nakal gak...suker main guling2 kat lereng bukit dan suker panjat pokok cam jantan...ihiiikkk...
Masuk panggung kuar panggung wayang dari kecik...bila remaja rasa muakk lak nengok wayang...heeeeee jgn marer

mamawana said...

salam caiyang annieee...

mana ada touching....happying jer. Ponek main kojar kojar bawah sofa bawah kusi...suguh pi mandi. Balik2 dia wat muker seposen, posing pakai spek tu ha....

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

ku buat kuiz kecil-kecilan jom la menjoinkan diri :)

kak ina kl said...

salam..semuga anak-anak kita menjadi anak-anak yang berjaya di dunia dan akhirat.

ummu said...

salam kak,
Gambar-gambar ini bagaikan bercerita segalanya.sekeping gmbar membawa seribu erti, inikan pula berkeping gambar.Hati seorang ibu tetap mendoakan yang terbaik buat anak-anaknya,kan Mamawana...

p/s:kak,blog lama saya di blogspot tu sedang dalam pembaikan. Tak tahu bila nak siap/baik.

ashra said...

salam mamawana,
mmg cantik. nice entry!
terasa besarnye kan pengorbanan ibu,penat cane pun kan..

Cik Yang said...

Assalamualaikum Wbh. Selamat berkenalan ..bagus cerita2nya.. tumpang gembira!!

Ibuhani said...

salam mamawana............smoga anak2 kita dlm rahmat n perlindungan Allah SWT n berjaya dlm hidup dunia akhirat dgn berkat doa ibu n ayah......

pak long said...

salam...
moga en3 ni memberikan hamba pengajaran untuk mendidik anak hingga berjaya

mamawana said...

Salam caiyang semua

Tinie....kak ina..... sama2 kita berdoa

mamawana said...

Ummu and ashra.....welkam caiyang

mamawana said...

Cik Yang....salam perkenalan gak...salam caiyang

mamawana said...

Salam caiyang ibuhani..

sama sama kita berdoa ya...insyaallah

mamawana said...

Salam paklong....

Ya...sama sama kita berkongsi ilmu dan pengalaman dlm mendidik anak2..
masing2 ada cara tersendiri...mama pun terus belajar and belajar ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...