Saturday, March 20, 2010

Andai Aku Terleka

Andai aku terleka
Hanyut mimpi di siang hari
Kejutkan aku
Untuk tidak lupa solat zohor
Sebelum datangnya rembang asar

Andai aku tersasar
Memarahi hujan dan guruh di langit
Yang menyantun bumi
Menyuci dosa semalam
Ingatkan aku tentang
Pelangi indah
untuk aku terus bersyukur
Untuk nafas dan jantung yang masih berdetik

Andai aku terlupa
Tentang pembohongan dan dusta
pada cakera alam
Pernah..., aku ingin mati segera
Tolong bisikkan pada ku
Surah demi surah
yang berpesan-pesan pada kesabaran
dan perpesan pesan pada kebenaran

Andai aku pergi dahulu
Jangan ditangisi pemergianku
Di pusara ini
Pusara hati
Aku pernah bertandang
Walau utk seketika
walau tidak pernah bersua
Kita pernah menyapa mesra

Andai aku terleka
Ingatkan daku utk berwudhu sentiasa
Sebelum diusung ke pusara


22 comments:

Erna said...

terima kasih keran puisi ini..mengingati..sesama insan..akan kematian..dan berbuat kebaikan...
mamawana..akak tau dah kena tag tu...tapi tak reti nak buat cemana..sory ye..orang tua baru belajar ni lambat sikit..he he..

Pn Kartini said...

Salam:):)
Semmgnya kita terkdg sering dalam kealpaan..terlupa akan dugaan ..terlupa akan kematian..terlupa dgn segalanya tika kita dianugerahkan kesenangan..kegembiraan ..kemewahan duniawi...
Semoga kita tidak akan hanyut begitu shj..& agar Dia menarik kembali ke jalan yang diredhaiNya...Amin..:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mama...atie dh jwp 'tag'!aci ker camtu?hikhik

Syuhada Kamal said...

salam mamawana,

indahnya bait2 kata tu..sangat menyentuh hati..sama2lah kita berpesan2 kpd kebenaran..:)

Centado said...

menginsafkan

Ibuhani said...

salam mamawana: marilah kita ingat mengingati.....tq :)

idayusof. said...

Salam mama.
Ya Allah...tersentuh betul baca puisi mama tuh.
Baru harini Ida berkesempatan ambik award dr mama.Syg mama.Muah....

maiyah said...

cantik puisi ni
kalo sy slalu beringt maut bakal mnjemput

Idalara said...

kita mng sering terlupa..
andai tidak diingatkan makin teralpalah kita..thanks mama..pengkongsian yg sgt baik..

secangkir madu merah said...

salam..., semoga kita berpesan pesan dan saling ingat mengingati..tentang kebaikan...

mamawana said...

Hehehe Erna, kelakauler erna..,

Mama pun bukan pandai sgt anak mama yg buat tag mengetag ni... hik hik hik. Mama bagi arahan jer.... mam apung baru belajor....

mamawana said...

Pn Kartini..,

Ya...mama kena ketuk kepala mama sendiri kasi sakit utk selalu menginsafi. huhuhu... Semoga kita saling ingat mengingati. Sebagai sahabat maya kalian sentiasa di hati. huhuhu syahduuuu.....

mamawana said...

Azatiesayang...

Aci aci bukak pintu....heeeeee

mamawana said...

Salam syuhada Kamal..

Lebiu owes..

mamawana said...

Hi The Taughts....,

Centado...Howdy?

Tq sudi singgah ke pondok mama nih...

mamawana said...

Salam Ibuhani...

Tq. Sejuk hati nampak foto wajah ibuhani kat sini. hihihi...sweeet cam your 3 girls

mamawana said...

Idayusof salam muah...

Kueh koci tarak hantar mari ka hari ini. Puisi seimbas lalu di satu pertiga malam. huhuhu....

mamawana said...

Salam sayang maiyah...,

Mama pun rindu taman2 syurga Tuhan.

mamawana said...

Salam caiyang Idalara,

Selamat kembali dari kursus. Miss u.

mamawana said...

Salam caiyang secangkir madumerah..

Ya...insyaallah kita saling ingat mengingati. Andai tak pernah bersua kita bermesra di alam maya. Panjang umur, murah rezeki, suatu hari kita ketemu lagi.

Buat gathering gitu gitu ka, bagi yg sudi.

mamawana said...

Mama lebiu all so much much. Tq for visiting my blog.

annie said...

Syahdu lah mama kali ni, tersentuh hatiku....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...