Wednesday, February 10, 2010

Donat, Baju Kedah Opah dan Menjejak Kasih




Bahan2nya:

1/2 paket mauripan yis

2 tsp susu pekat manis

1 cawan air suam

500 gm tepung gandum
2 tsp gula, secubit garam, 1/2 cawan minyak masak

Cara2nya
1. Yis + Susu manis + Air suam
2. Gaulkan tpg. gandum, gula dan garam, uli hingga sebati
3. Masukkan 1 dan 2 di aas tadi
(Seandainya adunan kurang lembut bleh tambah air sikit)
4. Tutup dgn kain lembab selama 1 jam (atau biarkan kembang menaik dlm tupperware kedap udara) Selepas 1 jam, uli lagi dan tumbuk2 doh tadi utk kuarkan anginnya. Uli2 dan bentuk mengikut acuan donat. Rehatkan 5 minit.
5. Boleh digoreng dgn api perlahan hingga warna keemasan.
6. Angkat dan golek2an dgn gula halus


Selamat mencuba dan rasanya sedap, rangup hingga ke petang. Cubalah.



Resipi ni simple jer, selain dari golek2 dgn gula halus boleh hias dgn cokelat cair kat atas nya dan di tabur dgn cokelat rice, gula2 manik, kekacang, badam utk lebih menarik cam yg dijual kat kodai tu e.g J.Co. Dunkin Donut ker ikut selera sendiri. Anak mama suka donat nih.


Hmmmm....Nak share sikit perasaan mamawana cerita tentang baju Kedah arwah bonda mama punyer (spt dlm gambar). Ada cerita pilu dan rindu di sebalik baju ini. Baju kedah ni mama hadiahkan untuk arwah bonda tercinta suatu ketika dahulu. Inilah pakaian harian yg bonda selalu pakai masa dok umah. Bonda atau panggilan cucu2nya Opah sampai mama pun turut panggil emak kandung tercinta ni dgn panggilan opah lak. Setiap kali opah dtg transit di rumah mama spt kebiasaannya mama suka shampoo kan rambut opah, sambil opah duduk nonton TV mama bagitau anak2 wana dan sharan

"Jom kita operasi, shampoo rambut opah kasi wangi"

Opah dgn gembira dan senyum memanjang lebor sampai ke telinga bukan main suka bila anak cucunya shampookan dia cam kat saloon. Lepas giliran mama shampoo, kaklong wana plak main buih shampoo kat kepala opah, pas tu sharan plak main buih shampoo kat kepala opah. Macam2 bentuk buih2 shampoo tu depa bentuk kat kepala opah, sekejap pesyen trojan, sekejap pesyen buih2 paku cam durian tercacak2 buih shampoo kat kepala opah. Kami empat beranak selalu tergelak, terkekeh2 dgn opah. Opah bleh relax nengok kita orang main shampoo kat kepala dia. Opah pun turut suka dan gelak2 dgn cucu2nya. Opah sporting giler. Kat bahu lapik dgn tuala supaya baju dia tak basah. Pastu opah akan mandi sendiri. Itu satu cerita tentang opah.

Mama juga akan operasi potong kuku2 jari kaki dan kuku2 jari tangan opah sebab opah dah tak nampak sgt nak potong kuku dia sendiri. Opah sangat suka kalu ada orang tolong potongkan kuku2 dia yg panjang.

Satu cerita lagi tentang opah, kalu datang dok umah mama, Opah suker berkemban sambil terlentang baring atas katil dlm bilik anak2 mama, kami tiga beranak apalagi bergurau ajerlah dgn dia, main pewot Opah, uli2 perut Opah yg putih melepak cam dough tepung wat cekodok tu. Heeeee....Opah sporting giler. Suker bila anak cucu dia mengulit dia. Opah sebenarnya dah kurang pendengaran, rabun tapi suker bergurau dan rela diusik2 anak cucunyer.

Kini, Opah dah tiada, dah 5 tahun Opah kembali ke rahmatullah. Bila mama rindu kat opah baju nilah mama cium2 lepaskan rindu kat opah. Mama akan pakai selalu baju kedah nih dgn harapan dpt jumpa Opah dlm mimpi2 wangi. Hapah....haram....takdak lansung opah mai dlm mimpi2 tu. Mama sedey sangat. Cuma kalu dlm bulan Ramadhan sesekali jer dlm satu mlm mama nampak opah dlm mimpi mama. Mungkin Opah betul2 dtg malam tu. Maybe. Who knows? Al Fatihah buat Opah.

Itujer perkongsian mama harinih. Mama MC 1 hari ni, tadi gi xray kat HUKM, selalu sakit kepala takut migrain, darah tinggi ka, stress ka apa ka ada monster in my body ka??? Dah jumpa doktor. Alhamdulillah BP normal. Doktor nasihat banyakkan rehat. Doktor bagi pain killer, antibiotik. Tapi kena wat follow up lagi. Apa2pun syukur, Alhamdulillah. Semoga Allah swt kurniakan kesihatan yg baik utk memudahkan mama mengerjakan segala amal ibadah dgn sempurna. Mama selalu teringat Allah swt itu sangat hampir dgn kita malah sehampir urat nadi di tengkuk kiter. Anytime dia boleh ambil kiter utk kembali kpdnyer. Salam hormat, salah silap ampun dan maaf dari mama kpd semua. Permisi.

(Ibu kandung mamawana Wan Zaidun binti Datuk Paduka Di Raja Wan Yeob Ibrahim Org Besar Jajahan Org Kaya ke 12 Perak. Maaflah mama tulis ni sebab nak jejak kasih kembali saudaramara yg telah lama terputus. Bukan nak riak. Kalu ada yg terbaca jgn lupa bertanya kabar kami Org Kg. Tok Paduka Diraja, Pulau Tiga, Parit, Perak. Depan rumah arwah Opah ada beberapa makam di raja kesultanan Perak sebab datuk (bapa kepada arwah Opah bekerja dgn istana Sultan Perak)

25 comments:

bidadari besi said...

salam sayang mama...

terliur plak tngk donat tu...balik umah nnt kena buatlah nmpknya...

al-fatihah utk opah..sabar ye mama...moga diberi kesihatan yang berpanjangan ye...ameen..

Syuhada Kamal said...

salam mamawana..

tq share resepi donut..senang nk wat..kene try ni coz hubby suka sgt nakan..:)

sebak bc kisah opah..semoga arwah dicucuri rahmat n tenang disisiNya..

maiyah said...

tingat msa sy kat spital dulu.. mak yg x bape nmpak tu tlg potongkan kuku sbb sy x leh gerak

Ibuhani said...

smoga mamawana cpt sembuh :)

mamawana said...

Ya bidadari besi... senang sangat wat donat tu. Sekejap jer dah siap. Makan panas2 sedap.

mamawana said...

Salam syuhada Kamal... :-)

Memang sebak bila kita dah kehilangan seseorg yg paling kita sayangi. Apa lagi bonda kandung sendiri. Sayangilah ibu ibu kita bagi yg masih ada ibu.

mamawana said...

Salam maiyah... Bertuah maiyah dapat ibu yg sedia berkhidmat utk anak2. pADA wajah ibu maiyah, mama dapat lihat kelembutan dan pandangan sepasang mata yg penuh dgn pandangan kasih sayang. Salam sayang untuk ibu maiyah ya.

mamawana said...

Ibuhani... insyaallah mama okey cuma stress kerja and tak cukup tidur. :-) Sama sama kita berdoa dikurniai kesihatan yg baik :-)

pak long said...

salam buat mama...
donat sedap pekena ngan kopi O...
baju kurung kedah tu mengingatkan pak long pada arwah mak....suka sangat pakai baju jenis tu..

annie said...

salam mama, t/kasih yea datang 'rumah' saya. Lama dah tak buat donat, ingat weekend ni nak buat balik lah, jamu anak2 makan...

Ummu Ammar said...

mamawana..kehilangan mengajar kita menghargai..saya pun rindu sgt kt arwah ibu..belum pernah lg mimpi jmpa ibu sjk pemergiannya setahun lps..nak juga kan..buat lps rindu..

mamawana said...

salam pak long.... kemer pun suka bebenor baju nih.... selesa

mamawana said...

ya laaa ummu ammar....rindu pd setiap kehilangan dan pemergian. Redho ajer la...Allah swt maha pengasih dan penyayang. Tu yg dia amik pi dok sana ngan dia....alam yg satu lagi

GhOsToNe said...

beshnyew kueh!

annie said...

sorry mamawana, masuk lagi sekali, baru perasan, sama bintang lah kita, bulan Januari gak ke? Berapa haribulan?

izan said...

setiap perkara ada lawannya... ada lawannya tiada, lelaki lawannya perempuan... dan sbginya. tapi sebagai manusia biasa.. kehilangan insan tersayang ... terasa sukar tiada gantinya.....

bak donat satu... malam2 ni lapar lar pulak...

uminas said...

Al fatihah utk opah mamawana..yang masih ada ibu..moga menghargai dan mengasihinya sementara masih berpeluang..

hans said...

tingat big apple tiba2
hahaha

selamat makan limau banyak2...hehehe

mamawana said...

Aloha Ghostone..welkam

mamawana said...

Annie....hoyyeh...hoyyeh...Januari . hik hik hik

mamawana said...

Alo izan....welkam

mamawana said...

Ya umminas. Benar sekali bicara mu. Yang mana masih ada ibu. Hargailah dan sayangilah IBU anda. Tq for visiting here.....

mamawana said...

Dey hanns....inggaporengge.... Ammak.. Welkam...... ukar ukar... Big apple...kopi tanni, donut mesti mari. soru sapdu.... heeeee

alia said...

setiap yg hidup pasti akn mati....tunggu masa dan ketika..bler org yg kita syg dah tak der......mmg terasa sangat....

mamawana said...

Ya alia,

Hati selalu berbisik, kalau bonda dan ayahanda masih ada mesti kita akan buat begini begitu begini begitu.... utk gembira dan bahagiakan mrk. Walau segalanya telah berlalu, sekurang2nyer kita cuba yg terbaik utk berbuat jasa baik kpd kedua org tua kita. Walau dgn menuang secawan kopi dan menyuap sesudu bubur ke mulut org tua kita. Asal ikhlas dan penuh kasih sayang.

Tuhan makbulkan doa2 mama. Sepanjang jln perjalanan dari KL ke kg utk mengadap bonda buat kali terakhir mama berdoa utk mandikan bonda. Alhamdulillah, semasa mandikan jenazah bonda, mama diminta ambilkan wuduk bonda.

Mama terkesima, terkedu, terharu seketika. Semasa memandikan bonda, hati berbisik "Aku takkan dapat lagi menatap wajah bonda atau merenung dalam2 mata tua bonda selepas ini." Sebak.... tetiba tukang mandi yg pegang bahagian kepala dan muka bonda terpegang bahagian mata bonda, tertarik sedikit kulit kelopak mata bonda. Sepasang mata sayu bonda bagai celik memandang ke arah kami 5 beradik.

Kami gosok2kan bahagian lain tubuh bonda. Dgn kedua mata terbuka, bonda seperti melihat kami anak2 perempuannya sedang mandikan bonda. Senyum dlm mandian wajah bonda putih berseri2 spt bayi baru lahir.

Subhanallah selesai mandi mata bonda tertutup kembali. Kami taktau org lain perasan ke tidak. Tapi salah seorg kekanda mama perasan wajah ibu senyum spt bayi dimandikan. Alfatihah....

Selepas beberapa hari setelah balik semula ke rumah masing2 di KL, sewaktu mengaji AlQuran (mughrib) tiba2 mama terhidu bau harum kasturi melintasi mama semasa mama mengaji. Seharum kasturi ketika kami 5 beradik memandikan jenazah bonda. Hmmmm...
Bondakah itu....Alfatihah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...