Saturday, December 26, 2009

Semut membaca Al Quran


Mama dah lama tak bukak membaca Al Quran di atas. Mama beli semasa sudah bekerja di usia belasan tahun lagi. Masa remaja dulu setiap hari bukak al Quran di atas. Selepas 20 tahun lebih ia masih tersimpan di rak buku tepi bilik tidur anak mama yg lelaki. Sempena Maal Hijrah 1 Muharam lalu, mama tergerak nak jenguk Al Quran ni. Kalu tak baca, dpt melihat, menyentuh , memeluk dan mengucupnyer pun satu amalan mulia. So, dengan gembiranyer mama amik ALQuran tu dan membuka utk melihat2 kandungan di dalamnyer. Ya Allah, seluruh Al Quran tu helai demi helai dipenuhi semut2 kecil berwarna hitam, berdebu. Mama buka secara rambang helaian2 demi helaian penuh dgn semut2. Alhamdulillah, satu helaian pun tiada yg koyak. Mana tahu entah2 ada helaian2 yg hilang cetakan dakwatnyer. Who Knows??!!! Subhanallah. (Mama marahkan diri Mama.... "Tu lah kau, langsung tak bertanya kabar Al Quran burok tu, tak sentuh, tak baca, semut lah yg ganti membaca AL Quran tu untuk engkau!!!)

Kitab Al Quran ni plak mama beli 10 tahun yg lalu. Dah koyak sikit tapi masih boleh di guna. Lama gak tak menyentuh Al Quran ni. Kasian dia. Kasiannn Mama......Banyak nostalgia dari kitab ni.


Kitab Al Quran ni pula pemberian dari seorang yg sangat saya hormati. Dari bapa mertua sekembalinyer ayahanda dari mengerjakan Haji di Mekah 17 tahun yg lalu. Al Quran ni sangat cantik buatannyer, berat dan hanya sebagai perhiasan di rak sebab tak larat ke hulu ke hilir nak membuka helai2an nyer. Kulitnyer tebal macam kulit ensaiklopedia plak.

Yang ni pula Mama beli lebih kurang 5-7 tahun lalu, sangat cantik, sekali dengan warna warni tajwid di setiap ayat2 nyer. Senang bagi yg ingin mempelajari tajwid berserta dgn maksud nyer ada dlm bahasa Arab dan Bahasa Melayu.


Ni rehal hadiah masa birthday Mama yg ke 40 kut....heeeeeee....pemberian dari seorang sahabat yg baik hati. Syukran...syukran Ummi Marshitah...

Mama pun ada digital al quran tapi takdapat di muatkan kat sini fotonyer. Kini...lebih senang mendengar, membaca al Quran melalui hanfon aje.... Senang ...dlm lift ka, dlm keta ka, tengah jalan2 ka boleh guna handset dan pasang earfon aje.

Tu ajer perkongsian Mama kali ini. Ada lagi kitab2 yg mama sayang... Tungguuu.....

5 comments:

pak long said...

salam buat mama...
tersentuh hati baca posting mama ni...memang kan..kalau kita tak bukak lama alquran..sah semut yang baca...moga akan jadi panduan buat saya..
buat mama...moga diberkati ALLAH..

maiyah said...

Quran kat umah sy pun dah lama dr zaman arwah bapak sy.. dr dlu sampai skrg itu je lah yg kami guna utk baca

banyak gak koleksi Quran ni ye.. simpan yg jenis lama tu.. tu yg uniknya

mamawana said...

Salam windu buat maiyah dan pada paklong tq for visiting. Buku2/kitab2 yg berusia 20 tahun lalu ni ada banyak kemanisan dan kenangan hidup zaman remaja. Kalu tak di jaga alamat berlipas dan berkutu buku2 dan kitab2 tu. Kena ziarah sokmo kat rak2 dan bertanya kabar kat ia.... hmmmmm rindu gak nak kembali semula kat zaman remaja...kekeke...dapat ker???

ummumishkah said...

Subhanallah..
Tulah mukjizat al-Qur'an kan.. kalau buku lain dah lama jadi debu ni.. :)

mamawana said...

Salam ummi mishkah...

Kalu lama tak baca alquran rasa cam kehilangan sesuatu. Missing something....
Sedey gak jangan sampai tuhan tarik balik hidayah yg telah diberi. Harap Tuhan terus peduli pada hambanyer yg kerdil ini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...